Har snagt ägt ett äldre hus i snart ett år, det mesta är i på något sätt i renoverings behov och det gör att jag inte behöver göra "kirugiska" ingrepp som måste anpassas mot något redan renoverat. Som ämne så förstår ni att jag önskade riva hjärtväggar både nere och uppe. Hjärtväggen nere går väl på något sätt genom murstocken (där den antgligen är en mur förstås?) inget håll är längre än 5meter och i ett annan tråd så nämdes HEB 200 och HEA 180 järnbalk. När dessa ersätter en hjärtvägg så kommer hela tyngden att hamna på 2punkter nämligen stolpfoten i värje ände av balken (förstås). Där borde det då bli en stor ökning av trycket mot grund muren och hela den befintliga väggen (ytervägg i detta fall åt ett håll, murstock åt det andra). Säg att 2st 2"6" reglar ger en yta av 4"6" både uppe och ner på en stolpe är dessa ytor tillräkliga, neråt sätt så önskar jag ställa den mot befintlig grundmur ca 70år gamal gjuten betong!! Trycket nedåt kan slås ut med en konstruktion som ger en större yta mot grundmuren förstås, men vad är tillräkligt i detta fallet.

Övervåningens "hjärtväggar" är väl inte äkta sådana då dom löper parallelt med murstocken och då går från gavelytervägg till gavelytervägg. Dessa väggar har då ingen vägg rakt under dom i undervåningen. Att bara öppna upp en del av dessa väggar och på så sätt få ett stolp tryck på ett befintligt våningsplan "mitt i golvet sas" är väl igen lysande ide, åter igen så blir balken från ytervägg till i detta fal till mitten av huset där tryket kan tas upp av den innervägg som går parallet med gavlarna. Dock återigen så lägger jag i dessa fall nästan hela tyngden av huset på yterväggarna, som info så är det ca 55 m2 i våningsplanen och i mark plane är 4rum, ett yterhörne var sas en lösning som nästa alla äldre små hus har (tror jag). det jag då igentliggen undrar över är väl det med trycket mot yterväggarna, inte helt säker på om jag har en äkta liggande stockstomme i sådant fall så är den inte mer än 15cm i stock bred, att bara lägga en tyngd på dessa kan väl få en "kalvnings" effekt där väggarna börjar bågna. Något som jag inte önskar förstås. Kanske en lite för lång och dum fråga det hela men om det går att genomföra så har jag möjlighetr att kuna annvända hela övervåningen medans man gör en stor uppgradering av hela golvkonstruktionen på undervåningen, då jag även räknar med att jag måste byta en del av "sylen". Detta blev långt hoppas att någon orkar läsa och svara, tackar på för hand.

Mvh Hans O
 
Byggaren skrev:
Om du kan lägga upp en planskiss av BV och ÖV är det lättare att se vad som behöver göras.

Till en början: att riva bärande delar är förenat med byggnadslov. Du får alltså söka lov hos komunen att göra det och med ansökan krävs oftast en konstruktionsritning med tillhörande statisk beräkning.
För det andra: för att genomföra åtgärden kräver troligen kommunen att du utser en s.k. KA (kvalitetsansvarig) som du får betala för.


:cool:
Det är just därför som man först monterar dom nya balkarna och först därefter frågar om man kan riva väggarna - för då är dom ju inte bärande längre och man kan göra som man vill..... ::)

Att prata med en konstruktör är förstås klokt.
 
Sorry men jag får inte till att kopiera in mina planskisser, jag "snabb" ritade dessa i paint och sparade dom som jpeg men dom vill inte fastna mellan "insert image" tagarna när jag försöker klistra dit dom.

Bygnadslov va det och KA, det kan förstås lösas. Föstår att det kan bli lite för avanserat att förklara detta med ord. Kan bli lite svårt att lösa det utan att ta in en konstuktör som får räkna på det också, dock så tror jag att det är många likvärdiga hus som har fått åtminstonde ena sidans hjärtvägg bortbyggd, det handlar inte om några jättelängder i mina fall. Man både ser och läser ofta hur balkar ersätter väggar i hus men det skrivs inte lika ofta om hur det ökade tryket tas om hand i ändarna av balkarna. (Det är yterväggen som ger mig lite dåliga vibbar då den inte är specielt kraftig ca 15 cm) Ang stolparnas utformning så var det för att gämnföra en yta mot något annan yta som jag tog ett exempel, det skulle kuna även här bli en stående järnbalk som hade skruv förband mot den liggande (räknar med att det handlar om järn balkar då dom bygger minst). Och då trycket till sist ändå hamnar på den gjutna muren så kanse ett förstärkning behov även finns där. Det ser dock ut som jag tar kontakt med en konstruktör innan detta äventyr börjar, tack för tipset :)

Ang övervåningen så är jag inte helt säker på takstols konstruktionen och dess namn, ska se om jag hittar något på nätet att jämnföra med dock är det en betydlig lättare konstruktion av ÖV "parallela hjärtväggar", tackar för svaren och skall leta lite på nätet i ämnet.

Mvh hans
 
hans skrev:
Sorry men jag får inte till att kopiera in mina planskisser, jag "snabb" ritade dessa i paint och sparade dom som jpeg men dom vill inte fastna mellan "insert image" tagarna när jag försöker klistra dit dom.
Om du har bilden på din dator måste du välja "Bifoga" straxt under textrutan där du skriver ditt inlägg. Om du har bilden på en webserver och har en länk till bilden som ser ut som http://www.blabla.se/bilden.jpg då kan du använda insert image taggarna.

 
Tack,   ny test  ....... >:(   får inte till det kommer upp detta meddellandet


NOTICE: If you had an attachment in your post, you will need to reselect the attachment again in the browse box for security reasons.

Har testat 3 gånger att läagga in bilden men inte vill det fungera. Okej ingen fara jag har gott om tid att göra bättre ritningar, då dom blev ganska fel i propitionerna. Jag återkommer i detta ämne när jag löst det tekniska. Surfade även runt på takstol konstuktioner men jag hittade inte någon som var rätt !! Tja huset har ju ståt upp i 70 år så dom håller nog åt mig också. Ska försöka beskriva hur dom/det ser ut på ÖV. Längs med huset så är mina längs gående ytterväggar på ÖV ca en meterhöga, har ett ganska brant tak så redan ca 80 cm ut från väggen så kan jag stå rak lång ( 1,80 själv). ÖV "hjärtväggar" (använder antagligen fel ord här) är ca 1,70 in från yttervägg och då är takhöjden i kattvinden ca 220. Detta bryts lite där trappen kommer upp där är väggen ca 200cm från ytervägg. Har 3 kattvindar ett i varje hörn och i sista hörnet går trappen upp. Detta gör att rummet som är i mitten på ÖV är ca 390cm brett och 920cm långt men har inget snedtak alls, allt sned tak är ute i kattvindarna och trappan upp ca takhöj i det rummet är 240. Mao en väldigt rymlig övervånig då även kattvindarna är mer eller mindre perfekta gästrum. Men det som förvånar mig är att det inte finns några sned strävor alls, oftast så syns det om man har sågat bort dom i golvet men jag är väldigt säker på att det är orginal konstruktionen som är där och jag hittade inte den konstruktionen hos någon tak stols konstruktör, alla moderna konstuktioner inhåller någon snedsträva i fackverket.

Då blev det ytliggare lång text och tyvärr inga bilder men jag har som sagt tiden med mig så min topic ganske återuppstår när jag har löst det "tekniska" runt omkring.

Mvh Hans O


 


 
hans skrev:
NOTICE: If you had an attachment in your post, you will need to reselect the attachment again in the browse box for security reasons.
Just det, om du låter bli att trycka på förtitt när du angett sökvägen till bilden i "browse boxen" så kommer det funka. Annars kan du maila bilderna till mig så fixar jag till det.
 
Bockar och bugar för svaren jag fick i dag, fick mycket infå och bättre namn (typ PLV) på en hel del av det som jag undrat över. Som lite info vid sidan av så har jag snickrat en hel del til och från i ca 25år och gjort en hel del renoveringar i oftast äldre hus. Är inte utbildad så det har varit en del nybörjar fel mm (länge sen ;)) Sen gillar jag detta med konstruktioner och det tekniska runt om det hela, lite vet girig och tycker det är intresant. I detta fall med mitt eget hus så är det i UV 2 rum som delas av hjärtväggen, rummens storlek blir lite för små för ett vardagsrum/allrum och att axla av hjärtväggen kommer nog att ske inom 2 år. För att få ett större rum och få fritt fram att kunna göra en stor renovering på hela golvytan. Som sagt här borde nog en konstuktör vara inblandad.

Då återkommer vi till övervåningen, visst är det ett A som gäller på takstols konstuktionen. Förhöjda yterväggar och PLV Tack för detta byggarn
Som BTW så var faktiskt halva av den ena kantens PLV bort tagen när jag äntrade huset. Så hade det varit då före ägaren fick det på köpet för över 15år sedan. Noterade en svaka i kvarvarande (minst 4 cm) balk/stock som då syntes nedanför inertaket, lägnden på den bort tagna PLV är ca 430cm så det har nog stressat kvar varande konstuktin en del. Denna vägg är av mig åter uppbyggd fast nu när jag har lite mer infå i ämnet så ska jag nog förstärkaden ytligare. Det som förvånar mig en del är att PLVérna inte har en vägg i sin tur under sig, har ju förståt nu att dom har en ganska viktig funktion där dom står. "Fråga" Håller PLVérna även upp ÖV golvbjälklag på något sätt, eller är dess funktion bara uppåt mot taket?
Om nu huset nu har klarat många år utan en del av PLV så borde det nog inte vara några problem att riva en del av den igen (dock inte den som är återupp byggd förstås) och heller inte så långt som 4meter ca 2,5meters öppning kanske men det genererar i sin tur att balken som ska ersätta PLV inte når yterväggarna och då är svår att axla av den bärande kraften nedåt, som då skulle hammna på ett golvbjälk lag. Svarar väl själv på min fråga här och det som gäller i detta fall är väl att gå från yttervägg med en järn/trä balk och sedan bära av den mot UVéns mellan vägg (som går parallet med gavlarna. Om vi kallar det hjärtvägg som går längs med takåsen längd riktning, vad kallas den då som skär hjärtväggen och oftast då i någon kant med mustocken. Jag tor ni förstår vilken vägg jag menar? Att gå från gavel till gavel är väl kaxigt i detta fall, över 9meter så det blir någen stolpe någon stans på mitten iaf. Det blir lite svårt att formulera sig i bland med orden, att själv se om man är tydlig eller ej är väl en konst i sig tror jag.

Tackar även för möjligheten att mejla, men jag hade tyvärr för lite inlagda meddelanden för att jag ska få till gång till den funktionen, men jag jobbar på det. Sänder detta och skall testa lite sennare om jag kan få ut laggt någon bild här.

MVH Hans O

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.