Hej!

Vi flyttade in i vår villa ifjol sommar och funderar nu över hur vi ska skapa struktur, ”väggar” och få lite form på den nedre stora grästäckta delen av vår 1500 kvadrat stora tomt. Tomten är väldigt öppen nu och angränsar mot en öppen åker på ena sidan och en hage på den andra + granne och grusväg på övriga sidor. Mot grusvägen har vi en uppvuxen liguster-häck tacksamt nog. Jag vill gärna få resten av tomten mer lummig och ombonad, samtidigt är det fin utsikt mot det öppna landskapet. Mer träd och buskar på tomten behövs i alla fall - men var, och vilka?
Jag är trädgårdsintresserad och läser på mycket, men vet inte riktigt var jag ska börja på den här stora ytan mot åkern. Framsida hus och mellan hus och garage är lättare, inte lika stort och ”oformligt”. Jag funderar också en del över hur vi ska hantera gränsen mot åkern där det är en remsa vilt gräs mellan vår gräsmatta och åker. Jag vill gärna ha någon slags gräns som avslut på tomten, men man måste nog också kunna underhålla så att inte det kraftiga vilda gräset tar över.
Vi bor i zon 4. Det inglasade uterummet som syns på bild nedan är i söderläge, den aktuella gräsytan har alltså sol i princip hela dagen.
I hörnet ned mot åkern/grannhuset sitter ett litet äppelträd och plommonträd. Funderar på att sätta ett par fruktträd till i det området. Upp mot garaget är det en brink, har ritat ut den med rött på bilden nedan som jag fotat från husets övervåning.

Så, det jag vill ha hjälp med är alltså att få förslag för den stora öppna gräsmattan och var man börjar :)

Tack på förhand!
 
  • Flygbild av en stor villa med angränsande öppen gräsmatta avgränsad med röda markeringar, nära åker och hage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från övervåningen på en stor, solig gräsmatta med äppelträd, angränsande åker, och rödmarkerad brink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från husövervåning över öppen gräsmatta med röda villor och klart himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor öppen gräsmatta framför ett rödmålat hus med inglasat uterum och några små träd, gränsande mot en åker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av stor öppen gräsmatta med röd villa, inglasat uterum och fruktträd vid åker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.