AnneFi
Hej!
Medan sambon kommit till ett plan i renoveringen på vinden där jag mest är i vägen
tänkte jag kika på om jag kan försöka göra i ordning ett utrymme på bottenplan till Garderob.

Utrymmet är 110cm djupt och 177 cm brett.

Det känns som slöseri med yta att bara ha gaderob rakt in så jag har funderat på om man kunde göra något smalare skensystem att sätta framför
Som man gjorde i ett program på äntligen hemma.

http://www.tv4.se/äntligen-hemma/artiklar/sa-gor-du-bjorns-skoforvaring-4fbfcdfb04bf7251940079f4

I garderoben tänkte jag ha plats men Dammsugaren som i dagsläget alltid står framme samt
allt annat städmateriel. Gärna någon form av klädförvaring till Vinter jackor, mössor vantar och plats till mina för många skor :)

Är detta något som en halvt Ohändig hade kunnat klara av? och hur tror ni man skulle gå tillväga?
Jag kan alltså använda mig av såg och skruvdragare.

Det enda steget jag själv är klar över är att jag har tänkt att regla upp ett nytt golv i botten för att sedan hänga en ikea skjutdörr på på så sätt slipper man ha en regel att snubbla över och istället är hela garderoben ett steg upp.

Artikeln på äntligen hemma hjälper mig inte så mycket så jag vet inte alls hur jag ska kunna bygga hyllorna på skenor :/
 
AnneFi
ursäkta den dåliga ritningen som är allt annat än skalenlig men här har jag två alternativ som jag funderar över
ett där jag har en hel vägg med förvaring och en skoförvaring framför på skena
och det andra där jag har smala hyllor på på två väggar på vänster sida.
inbillar mig att det är lättare att hitta saker då.
garderob_zpsef57483f.png
 
AnneFi
Jag kanske skulle göra det lätt för mig och sätta den här
http://m.ikea.com/se/sv/search/?query=stolmen&_=1358099865022#/se/sv/catalog/products/spr/99875629/ på höger sida men den smalare som är 55 cm bred Då får jag två lådor längst ner och kan kanske hänga höjder.

Till vänster får man kanske bygga upp en trävägg att fästa hyllor i? Allt är i tegel och senast jag borrade hål för att sätta upp hyllor i köket lämnade jag lika många ännu större hål i rummet bredvid :)

Kan tänkas att Ikea har en grund Pax garderob som man kan sätta på en skena framför kanske?

Vill bara ha något här hemma som är "mitt projekt"
Något som jag kan vara stolt över
 
Tycker det låter som ett utmärkt "eget" projekt....sätt igång och riv ut allt...ta massor av kort och lägg upp här så ska du se att många kommer att guida dej igenom detta....
 
AnneFi
Jag behöver inte riva något innan jag börjar det står bara en säng i gattet just nu..
Måste bara planera mig fram till en bra lösning att flytta den främre hyllan i sidled på.

Samt hur jag ska smyga igång utan att sambon stryper mig :)
 
Gör klart för sambo redan från början att detta är ditt projekt och att du inte vill att han lägger sig i....helst skriftligt...;)
 
AnneFi
Haha. Måste dock be honom att putsa upp hålen i väggarna.

Jag ska rita en så fin ritning jag bara kan i morgon och köra till min pappa och diskutera med honom.
Han är sjukpensionär och jag jobbar skift så det kan vara skönt att ha honom till hjälp när det behövs..
Speciellt till att köra och handla på sågen.
 
AnneFi
Jahaja,
När jag skriver att det bara står en säng i gattet så försökte jag själv förtränga att sängen måste ta vägen någonstans.
I går kväll började jag att röja upp allt skit stod överallt i vårt nuvarande sovrum innan jag knallade till jobb.

Idag har jag fortsatt med att montera ner en ikea byrå som var trasig och ett CD ställ.
det mesta är undanröjt och vår källare är istället oframkomlig. :)

Jag har lyft golvet i utrymmet som vi ska använda och när det gamla brädgolvet kom fram så tycker jag att rummet luktar gammalt. som en gammal dammig matta :/

Har pratat lite med min pappa om hur jag ska göra med garderoben på skena i och med att ikeas inte når hela vägen till tak och funderar lite om man kan sätta den i en vagn som man låser fast i två skenor på golvet.

Egentligen hade vi behövt göra vid hela nuvarande sovrum tycker både jag och sambon men sängen står där inne och huset har inte så många fler rum
 
Bilder.... ;)
 
AnneFi
Okej! :)
Här stod sängen
20130113_211338.jpg
Och den skulle hit
20130113_211303.jpg
Men nu är den på plats
20130114_204948.jpg
Och gattet är tomt :)
20130114_205001.jpg

Här är min hammare som jag dragit lister och golv med idag
20130114_205126.jpg


Alltså, väggarna måste ju målas om.
Ocv där röret hänger ut.
Där har jag dragit sönder hela väggen för att köra ut ACn i somras så kanske lika bra att dra ner masoniten och gipsa om rummet så lär man sig det också
 
AnneFi
Och idag har jag inte kommit ur sängen. Huvudvärk och halsont. Hoppas man piggnar till innan jobbet inatt
 
Annars kanske stående hyllor på hjul som man kan dra rakt ut?
 
AnneFi
Hej!
Hur menar du då?
 
AnneFi
Har dragit lite i ytterväggen nu.
det är vindpapp och sen tretex.

frågan är vad tusan man ska göra om man drar bort tretexen.
Vägen är två halvsten (heter det så när man murar upp två väggar brevid varandra?) med luftspalt
sedan då vindpapp och tretex.

det enda jag kan komma på är att sätta en 10-15 mm cellplast och näta den.

tanken är ju att sätta cellplast på hela utsidan av huset när vi putsar om men det kan ju ligga 10 år framåt och fram tills det vill jag gärna ha varmt i huset.. och en gipsskiva isolerar inte så värst mycket
 
AnneFi
Jag drog ju lite i väggen igår. Och ni får ju ha bilder på det.
Fortfarande dålig så idag blev inget gjort blir inget jobb inatt Heller.

Renoveringsgips kanske?
20130116_190157.jpg

20130116_190212.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.