Förutsättningarna är 230cm i takhöjd och 25*40cm kakel liggandes.
9 plattor + liten fog på 3mm blir ca 227,5cm +golvklinker som bygger ca 12mm=228,7cm.
Det saknas förargliga 13mm för att gå jämnt upp...så frågan är, vad blir snyggast ? kapa till en snutt längst ner vid golvet vilket jag tror är minst iögonfallande eller dit med en taklist fast jag inte tänkte ha det egentligen ?
 
Krilleman
det diffar alltså 13mm på hela väggens höjd. Jag skulle tagit till fogen till 3,5mm för att slippa kapa "snutten"... Samt att det normala (vad jag vet) är ju att lägga en mjukfog upp mot taket dom sista 5mm:arna. Så det är ju inte alls mycket fogbredd totalt i påbyggnad vi pratar om då!
 
Visst ja! Klart jag kan ha en fog upptill...tänkte jag inte ens på när jag räknade ut måtten. Faktum är man kan säkert ha en fog på 10mm upp mot taket också eftersom det är vitt kakel och vitt tak. Tror det smälter ihop rätt bra.
 
Krilleman
Det tror jag med! (y)
 
Jag skulle ha tagit och lagt en 16 cm platta högst upp och sedan blir det vad det blir längst ner. Vet inte hur du har det med fall etc. men väggen kan ju vara längre än 230 på något ställe eller är den max 230 cm?
 
T
Ja, har du räknat in att det förhoppningsvis är ett fall på golvet? Mät på lägsta stället i så fall. Jag hade kört en bit på 14 cm längst nere så blir det något liknande vid taket. Om du har snålat med plattor så kör på 8 cm längst nere och en 20 cm platta vid taket.
 
Krilleman
Min gissning (men jag borde frågat) var just att TS hade 230cm på högsta stället...

En dum fråga som amatör på kalel:

Ser det inte dumt ut att börja med 8/14cm längs ner? I min värld börjar man inte då med hel platta på det lägsta stället? Eller kör man tex 8cm för att det är lättare att skära snett med fallet?

:screwy:

Någon gång ska man väl lära sig kakla "rätt" också! :cool:
 
Blir osäker på måtten nu när ni börjar diskutera..:) givetvis är det fall..är ju ingen mästare på badrum precis men jag flöt golvet så jag gick hyfsat i samma nivå utmed alla väggar för att sedan falla lite mot brunnen som en skål. Runt brunnen faller det givetvis brantare. Får nog dubbelkolla alla måtten en gång till! :) Det som tar tid när man är amatör är faktiskt planeringen/uppdelningen av kaklet. Smacka upp plattorna är ju inte så svårt, bara man får näst nedersta raden rak så brukar det flyta på rätt bra.
 
Krilleman
Då är ju följdfrågan om inte lasern är guds gåva till plattsättaren?!
 
Jag tycker att det är fult med smala strimlor i taket därav skulle jag absolut inte börja med hel platta i botten på detta badrum. Var därför jag tyckte 16 cm var lagom i taket. Det är snyggare med större platta uppe än nere helt enkelt.
 
Precis, finns inget som avslöjar en amatör mer än en smal rad med kakel mot en vägg eller i detta fall mot taket. Jag skulle alla gånger skurit både nedersta och översta raden, tycker generellt att nedersta bör vara skuren eftersom man då kan skära den att "följa fallet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.