Hej

Idag hade vi strömavbrott i fyra timmar. Det gick väl helt OK, men vi blev påminda om att elverk är något man helt klart vill ha när man bor lite utsatt.

Effektbehov och situationer
Vi tänker ungefär såhär:

Steg 1: (upp till ca 5 timmar) [Gissningsvis räcker typ 1kW)
Kyl+frys+vattenpump

Steg 2: (Upp till 10-15 timmar) [2kW borde räcka gott]
Steg 1 +
Dator, router, mobilladdare typ
Enklare belysning

Steg 3: (upp till flera dagar) [4kW, kanske lite till]
Steg 2 +
VVB + cirkulation på golvvärmen kanske (vi kan elda i kaminen som då kan sprida lite värme, kanske)
Någon del av ventilationen
Full belysning
Spis


Där kan man alltså börja reda ut effektbehov, det kan jag gott och väl räkna ut själv när det är dags för inköp.

Installation
Jag har inte en aning om hur kloka människor gör, men jag ser två alternativ:

1: Man kopplar in det på husets ordinarie elnät på något finurligt sätt. Nackdelen är väl då att hela huset kommer smygdra lite ström hela tiden, på ett onödigt sätt

2: Man drar fram några uttag på strategiska platser i huset som är kopplade till elverket, så när strömmen väl går så får man flytta över prylar till dessa uttag. Detta är ju rätt smidigt för kyl och frys och annat smått, men en omöjlighet för husets helhet, som spis och all belysning.

Kan man ha det inomhus?
Jag inser problem med både ljud och avgas, men säg att man ställer den i en halvt isolerad låda i garaget som har ett avgasrör ut genom väggen? Det är inte för sent att bygga in ännu.
Jag kan lika gärna ställa det utanför garaget, under altanen också.
 
Man kopplar in ett elverk med ett reservkraftsintag och en reservkraftsomkopplare. Du bör också ha ett eget jordspett. En bra idé kan vara att ha elverket i en liten byggnad med skorsten. Inte inne i huset. Man vill inte ha avgaser där. Lite avstånd är också bra pga brandrisken.
 
OK, tack för det.

Behövs jordspett även om man har "riktig" jord från elleverantören? Jag har 5 trådar in.
edit: iofs vet man ju inte att jorden fungerar om man har problem med sin elleverans...
 
Får man koppla det på den vanliga elen? Risken är väl stor att nånting händer så man skickar ström rakt i händerna på de som reparerar? Åtminstone vill inte el-bolaget ta risken.
 
Det är där reservkraftsomkopplaren kommer in. Det är en säkerhetsbrytare som under inga omständigheter kan koppla in reservaggregatet om inte anslutningen till nätet först bryts (av samma omkopplare). Det gäller i princip oavsett vilka fel som uppstår på omkopplaren. Det kostar också en del.

Mer normal omkopplare kan ex. svetsa ihop kontakterna mot nätet, och ändå koppla in reservkraften. >Och då orsaka en olycka.

Du behöver ha jordspett, eftersom du inte vet hur felet mot linjen ser ut. Du kan inte lita på att ha jord via elnätet om nätet är trasigt.
 
Om du tänker skaffa ett reservkraftintag måste nätägaren informeras också, för dom kräver att man har ett riktigt jordtag, men allt detta sköter elfirman åt dig.
 
Samt föranmälan till nätägaren som skall godkänna detta, har du kamin som är luftburen? Skulle jag satsat mindre elverk utan inkoppling via ord nät, utan köra med skarvsladd till tex frys/kyl mm.
 
Reservkraftsintag med allt omkring är väl ganska standard numera för bondgårdar och annat på landet. Det är inga extrema kostnader. Ska man ha avbrottsfri överföring med batteribackup för ett helt hus osv blir det snabbt väldigt dyrt, men inte för en vanlig reservkeaftsomkopplare.
 
För vattenpump lär inte 1kW räcka långt... Nu vet jag inte vad du har för pump, men startströmmen på pumpen gör att det krävs rejält mycket större elverk än märkeffekten på pumpen. Kanske går att lösa med en mjukstart?
 
swirve skrev:
För vattenpump lär inte 1kW räcka långt... Nu vet jag inte vad du har för pump, men startströmmen på pumpen gör att det krävs rejält mycket större elverk än märkeffekten på pumpen. Kanske går att lösa med en mjukstart?
Visst, du har säkert rätt. Men vi kommer absolut att sikta högre, rimligtvis runt 4kW, kanske lite högre.

En generell fråga: Ett elverk med högre uteffekt - förbrukar det också mer, även vid låg effektbehov?

Alltså, är ett litet elverk på 1kW mer effektivt med 1kW än ett på 4? Jag tänker att vi vill kanske ha ett elverk som till och med tillåter att man startar spisen, eller värmer huset, men oftast gör man ju inte det, så då vill man ju inte att den slösar skitmycket bensin/diesel bara för att det är ett stort aggregat. :)
 
Har du då mycket avbrott att bränslekostnaden spelar någon roll?

En större motor har mer förluster än en liten, allt annat lika. Motorer tenderar att vara effektivast vid hård last. Friktionen inne i motorn beror mer på varvtalet än uttagen effekt, medan den nyttiga energin är tvärt om.
 
jag köpte ett litet billigt 2,2 kw elverk
tanken är att kunna köra kyl+frys, samt lite belysning och cirkulationspumpen till golvvärme (om det blir kallt så det inte fryser)

den borde väl även klara vattenpumpen kan jag tycka, har en liten "komplett" hydroforpump på 1 fas.

men elverket står i garaget, så om det blir aktuellt får jag bära ut det (tungt som fasen) och sedan dra skarvsladdar dit jag vill ha el
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Jag har valt att hålla det enkelt. Jag har ett bilbatteri och en 600W växelriktare i en bod. Det räcker för belysning, dator och köksfläkt under ett strömavbrott av den längd som jag har haft hittills. (Ett par om året. Hittills kortare än en dag.) Jag bär in det i hallen och drar skarvsladdar. Det är ingenting för den som vill förbereda sig för strömavbrott i flera dagar, men det räcker gott för att göra saker mycket bekvämare vid korta strömavbrott. Och det till en liten kostnad och utan buller.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Jag har valt att hålla det enkelt. Jag har ett bilbatteri och en 600W växelriktare i en bod. Det räcker för belysning, dator och köksfläkt under ett strömavbrott av den längd som jag har haft hittills. (Ett par om året. Hittills kortare än en dag.) Jag bär in det i hallen och drar skarvsladdar. Det är ingenting för den som vill förbereda sig för strömavbrott i flera dagar, men det räcker gott för att göra saker mycket bekvämare vid korta strömavbrott. Och det till en liten kostnad och utan buller.
är inte växelriktare och bilbatteri dyrare än ett elverk?
tror jag gav 1500 för mitt...
 
camaro1969 skrev:
är inte växelriktare och bilbatteri dyrare än ett elverk?
tror jag gav 1500 för mitt...
Tobbew talar om att ha ett fast installerat elverk som eventuellt även kan driva spisen och värmen i huset. Det är dyrare än min lösning. Sedan var lösningen billig för mig eftersom jag fick överblivna prylar.

Varken elverk eller växelriktare är någon idealisk lösning. Elverket låter och luktar illa. Dessutom drar det stora mängder bränsle som man antingen måste ha hemma eller åka och köpa vid strömavbrottet.

Bilbatteriet har begränsad kapacitet. Det har växelriktaren också. Min lösning klarar ingen vattenpump. Den klarar inte ens espressobryggaren.

Vilken lösning som är bäst är delvis en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.