Jag har ett badrum som har måtten 2,7 m långt och 2 m brett.

Hur mycket bör jag höja den högsta punkten i rummet , jag tänkte med 2 cm sedan minsta med 0,5 per meter så att det blir 1.5 och vid duschen 1 cm. Kommer det räcka för att dölja värmeslingorna eller är det för liten höjning ?
Jag måste veta höjningen exakt för att kunna beställa hem förhöjningsringar för att mitt badrum golv blev ganska högt och golvbrunnen är rätt så låg.
Jag kan komma med bild om förklaringen är otydlig :)
 
Minimitjocklek på flytspackel är väl 12 mm (iaf om det är träbjälklag under), så 1 cm vid duschen är för lite, Ska man dessutom ha värmeslingor är det bra med lite extra. Nu ligger de ju inte ända intill golvbrunnen, men en tjocklek på 15 mm vid brunnskanten är nog mininivå ungefär.

Utgå från det och räkna utåt: 15 mm vid brunnen, 20 mm 0,5 m från brunnen. Sen är du utanför duschhörnan (om golvbrunnen ligger centralt i hörnan). 1 m från brunnen har du då en tjocklek på 22,5 mm och 1,5 m från brunnen är du uppe på 25 mm. 2,5 m från brunnen är du uppe på 30 mm tjockt flytspackelskikt, och större än så är väl inte ditt badrum.

Kom också ihåg att tätskiktet vid tröskel ska vara minst 20 mm över nivån vid golvbrunnen. Antingen med uppvik mot tröskel, eller genom att fallskillnaden är minst 20 mm (vilket den inte blir med ovannämnda beräkning).
 
Tack för ett så utförligt svar! Jag har betong som underlag. Elektriken har installerat golvslingorna så att den är ungefär 5 mm från golvbrunnen blir det ett problem med 15mm vid duschen ?
 
Det finns inga krav på fall i övrig yta (om du går efter BBV) där vatten inte regelbundet förekommer. Bakfall får dock aldrig förekomma.
 
T
Vanligtvis brukar man inte sätta förhöjningringar när det är betongbjälklag men när elektrikern har varit så jävla dum i huvudet och lagt slingan så nära brunnen så är du tvungen till förhöjningsring då elkabeln måste täckas med minst 10 flytspackel. Köp minsta förhöjningsringen som ligger på 12-13 mm beroende på golvbrunnsfabrikat, har du Jafo, Purus eller Faluplast?
 
Snapchat--149899381184210792.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har gjutit med betong i grunden sedan flytspackla så att det blev en jämn yta så att elektriken kunde lägga slingorna , såhär mycket måste jag höja i nuläget för att få det jämt med mitt badrum golv i nuläget sen måste jag flytspackla ett fall och det blir väl 15 mm till om jag inte har fel ? Alltså blir det 53+15 (mm) det blir väl 68?
 
Eftersom elektrikern kommer tillbaka och ska dra el i taket kan jag inte kräva av honom justera om slingorna så att jag slipper göra ett så högt fall eller blir det för krångligt för honom ? :p
 
b8q skrev:
Minimitjocklek på flytspackel är väl 12 mm (iaf om det är träbjälklag under), så 1 cm vid duschen är för lite, Ska man dessutom ha värmeslingor är det bra med lite extra. Nu ligger de ju inte ända intill golvbrunnen, men en tjocklek på 15 mm vid brunnskanten är nog mininivå ungefär.

Utgå från det och räkna utåt: 15 mm vid brunnen, 20 mm 0,5 m från brunnen. Sen är du utanför duschhörnan (om golvbrunnen ligger centralt i hörnan). 1 m från brunnen har du då en tjocklek på 22,5 mm och 1,5 m från brunnen är du uppe på 25 mm. 2,5 m från brunnen är du uppe på 30 mm tjockt flytspackelskikt, och större än så är väl inte ditt badrum.

Kom också ihåg att tätskiktet vid tröskel ska vara minst 20 mm över nivån vid golvbrunnen. Antingen med uppvik mot tröskel, eller genom att fallskillnaden är minst 20 mm (vilket den inte blir med ovannämnda beräkning).
Hur hög förhöjningsring borde rörmokaren montera åt mig ?
 
T
Angelo Gabriel skrev:
Hur hög förhöjningsring borde rörmokaren montera åt mig ?
Läs mitt senaste inlägg.........
 
tank77 skrev:
Vanligtvis brukar man inte sätta förhöjningringar när det är betongbjälklag men när elektrikern har varit så jävla dum i huvudet och lagt slingan så nära brunnen så är du tvungen till förhöjningsring då elkabeln måste täckas med minst 10 flytspackel. Köp minsta förhöjningsringen som ligger på 12-13 mm beroende på golvbrunnsfabrikat, har du Jafo, Purus eller Faluplast?
Jag har jafo golvbrunn , då menar du 10 mm över elkablarna om jag förstod rätt ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.