Snailman
Det jag tänker är att det inte är så bra att gå in med avloppet framför garageportarna så därför har jag ritat såhär? den yttre rektangeln är tomten och kommunens ledningar kommer in i hörnet på tomten

någon som har åsikter om avloppsdragningen på dessa bilder?

Jag har tänkt dra rören under plattan under makadamen, spolbrunn och luftning syns även på bilderna
 
  • avlopp ovanifrån_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • avlopp från sidan_1.jpg
Redigerat:
Snailman
Ingen som har några åsikter? (bilderna är nog lite små)
 
Vad jag kan se, blir det mycket bra.
 
Är det problem med att dra avlopp under en uppfart? Kan rören deformeras?

Det verkar annars jobbigare att underhålla och på sikt byta avloppsrör som ligger under betong/isolering än att gräva upp tomten?
 
Snailman
det här med att inte dra dem under uppfarten var mest för att jag inte vill ha locken för spolrören mitt i uppfarten?

annars är det väl så att jag inte vill dra avloppet onödigt lång sträcka, men den påverkas ju inte av om jag drar dem under uppfarten eller enligt min skiss

nu har jag en speciell tomt så jag lär behvöva stensätta så gott som ut till tomtgränsen mot grannen ändå...
 
Jag hade dragit röret så att man slipper dom två böjarna i plattan, rakt är rakt.

/Hans H
 
Tycker jag också, från anslutningarna nere höger rakt på anslutningarna på mitten sedan rakt på kommunens anslutning med en spolbrunn vid garageknuten. Kan man dessutom sätta en spolmöjlighet (rör med skruvlock) i huset så är det bonus. Det går ju även att lyfta av en toastol OM det skulle bli stopp.

Protte
 
Snailman
Ja jag ska se över det igen, på bilden ovan hade huset kommit för nära tomtgänsen på ovansidan, sen saknas avloppet till tvättrummet och det ena badrummet, sen kom jag att tänka på att det nog är bäst att inte ha för flack vinkel när grundbalken passeras (olämpligt att gräva längs med denna , bättre att gräva tvärs) och till sist så bör jag se till att jag undviker att dra avloppet där man sätter upp profilerna (en bit från hörnen alltså) det blir ju svårt att komma åt att gräva utan att paja profilerna då...

så jag ska rita in alla avloppsgenomföringar i plattan (ska ju ändå in på grundritningen) och sedan får jag se om jag kan ha ett rakt rör genom hela huset som stamledning (blir ju enklare att gräva då dessutom)
 
Snailman
Sådär, har tänkt om lite, får nog bli en spolbrunn utanför garageportarna, sen är det en 60 gradig vinkel på stammen på ett ställe, så det får bli två 30 graders med kanske en stump emellan....

Ska nog synas lite bättre med denna pdf fil istället
 
  • Avlopp5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Snailman
Har ändrat lite, tex så att två förgreningar från huvudstammen inte kommer på samma ställe...

är även med en vy i pdf filen, så kolla även längre ner i pdf:en

Edit: har även lagt till en pdf med avloppet helt från sidan.

Vill gärna ha lite kommentarer?
 
Redigerat:
Hade det varit mitt bygge skulle jag gjort en spikrak dragning under huset och sen fixat på utsidan för att få ihop det med kommunens rör.
Lättare att sköta underhållet under huset utan krökar.
Ev "omöjliga" stopp hamnar då utanför huset där man kan gräva sig ner, ingen btg-platta i vägen.
 
Mikael_L
Ungefär såhär kanske. Röda linjen blir en rak och trevlig stam, genom huset.

Du skulle t.o.m kunna dra upp den ytterligare längre ifrån GB i garage och nästan precis där toa vid garage är. Då får du en trevlig och rejäl renspunkt på stammen bara du skruvar bort toan. Dvs tillräckligt krångligt för att hoppas det aldrig behövs, men riktigt bra att ha ifall det "skiter" sig rejält :)

Hur långt är det mellan hus och tomtgräns?
Är det inte mer än 15-20 meter så borde det räcka att ha spolbrunn vid tomtgräns.
Vill du sätta spolbrunn utanför huset ska du nog sätta den nedströms första kröken (om möjligt), så du kan spola ev stopp i kröken från nedströmssidan.

OBS, bara en massa lekmannaåsikter, men det vet du nog redan ... :)
 
  • snailm_VA.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
ja, det kan nog gå att göra så , ska ta och rita upp den versionen paralellt, så kan jag byta mellan dem i modellen...

Det var lite så att jag ville undvika dels där bergvärmerören kommer in och dels profilerna för hörnen på huset... eller vad de kallas:rolleyes: men ska se hur det blir.

Hur gör man förresten om man har en konstig vinkel som ska ihop på ett ställe? alltså som inte är jämnt delbar med 15grader..

tar man ett antal 15 gradare och vrider ihop nånting eller?
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Hur gör man förresten om man har en konstig vinkel som ska ihop på ett ställe? alltså som inte är jämnt delbar med 15grader..
Tror att man normalt flyttar sig en liten bit tills det stämmer med vinkeln.
Bygg helst inte in spänningar i rören genom att "våldta" dem.
 
Snailman
jag är nog inte med riktig? jag menar att kommunen har ju ritat in att inkommande stam kommer i en viss vinkel, går man normalt efter att den stämmer?

annars kan det ju bli så att man kommer med ett rör i en vinkel som skiljer sig tex 7 grader från kommunens rör, då får man ju ändra på vinkeln på alla rör eller går det att lösa på något annat sätt?

Det är nog så att om jag ska ha en rak stam genom hela huset så kan jag nog inte få den jämnt delbar med 15 grader jämfört med stammen i gatan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.