Tänk vad praktiskt om livet var så platt som folk trodde på gamla tiden.
Då man föll över en kant om man seglade för långt ifrån land.
Kanske är det från denna tiden vår lagstiftning för byggnation härstammar. Enligt planer skall höjder anpassas till huset och för att vara bygglovsfria skall maxhöjd vara X.

Men om man bor i kuperade platser där husen ligger på olika höjd hur resonerar man då?

Om jag vill att det jag konstruerar skall ha ett syfte för min trivsel då har jag inte användning för X höjd.

Kan ingen förklara hur bygglov ska utformas för exempelvis Stadsbyggnadskontoret i Göteborg resonerar kring planering i sluttning?
 
Men har dom sagt att ni inte får bygglov om ni anpassar huset till läget då ?
Det brukar ju snarare vara utgångspunkten ?

Sen att det inte bli bygglovsfritt om man gör över en viss medelhöjd X över en viss medelmarkhöjd är ju för att man då inte gör en individuell bedömning utan har ett generellt regelverk...

/K
 
Tack! Mkt intressanta uppgifter men jag kanske inte var tydlig. Om hus A ligger högre än hus B och hus B upplever ett obehag och insyn som bygger på byggplanering i enbart horisontal planet för Hus A samt att Hus A vill skapa ett sammanhang mellan sitt garage som ligger lägre än Hus B. Hur skall Hus B finna en nytta i tillåtna höjder när obehaget inte ens utraderas upp till knäskålarna?? Vi talar om att leva i ngt som överstiger skorstenen på Hus B och enbart är arrangerat och efterfrågat av Hus A och Hus B efterlyser sin frihet. För att blockera ngt måste man överstiga tillåtna höjder av externa konstruktioner som inte har minsta nytta i marknivå. På kartan ser det ut som att horisontalskillnaden är 41 m men i verkligheten ser det helt annorlunda ut. Hur skall det räknas på minimal höjd när tomtgränsen för hus B är 12 m från husknut?
 
Fortfarande rätt otydligt.

Jag tolkar att du vill bygga ett insynsskyddande plank?
 
hempularen skrev:
Fortfarande rätt otydligt.

Jag tolkar att du vill bygga ett insynsskyddande plank?
Ja och ska det eliminera ljusinfall så blir det så högt att det i sig självt blir ett vindfång som sedvanligt plank att det inte finns fundament att hantera och kostnad blir för hög. Altså är nuvarande regelverk inte till någon hjälp och konsekvenserna från Hus A är både långvariga och betydande och kommunala planeringskontor vägrar inse någonting. Att nya bygglov inte kastar sin skugga utan tvärtom.
 
Kanske några snabbväxande thujor?
 
För dålig jordmån ochsedan gränsar till elverkets kompakta lösning av stormen gudrun plus att tujor kräver skötsel och tid att växa upp. Och din lösning är det sedvanliga alternativet att det är mottagarens problem inte avsändarens. Problemet med hela tanken att med fåtalet lampor täcka en hel tomt m sluttning är att skärmar du inte av så ska omgivningen ta del av dina rutiner och rörelsen som ska ske tack vare detta ljus kan ske när som helst eller inte. Därför står ljuset på i för hög grad än nyttan. Och om ingen har snott din bil som du parkerar utanför garaget igår varför vill någon sno den idag när det är nybilar som är mest intressanta. Och varför inte använda garaget om du har det och lämplig tidsuppfattning till vilken realistisk tid det tar att gå från garage till bostad aktiverat ljus av sensor istället för att betrakta de omgivande ljusinsläppen vi kallar fönster som ej är dina som förpliktade att reservera sin insida och sin vardag som vore de lokala kontor och det är i själva verket du som har en ostörd bostad. Därför finns idag inga flexibla parametrar att tillgå i sådant läge. Och då uppstår frågan varför tillämpar vi ljusavskärm inomhus men inte utomhus och varför ska regelverket för byggnation hindra någon och avkräva dyra avgifter för att försöka freda sin livsmiljö när regelverk för hur saker bör installeras saknas??
 
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Stör du dig på grannens ytterbelysning, eller vad handlar det om?
 
Du sa ordet granne och ute belysning inte att det ska med automatik passa grannes tomt hus vardag vardagsrum sovrum dygnsrytm och preferens. Kräver det mkt att beräkna det egna behovet vägt mot något annat?? Vart du skall hän återstår att se då du är fri och lös och vi kanske syns men gå din väg på egen mark och var ej mot min position hän syns lös... TACK
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.