U
Redan när vi köpte huset förstod vi att vi skulle behöva bygga ut det. Första tanken var att bygga upp en våning, den idén har fått ge sig till förmån för att bygga ut huset åt sidan istället.

Förutom hjälp med planritning så är den initiala frågan hur vi gör med grunden. Jag bifogar ett par bilder som visar lite av förutsättningarna. Bestämt är att vi ska bygga ut på norrsidan. Mot söder har vi redan 4,5 meter till tomtgränsen medan tomtens utseende (stora nivåskillnader) gör att väst (entrésidan) och öst går bort.

Utbyggnaden är tänkt att på bottenvåningen inrymma två sovrum och ett TV-rum med en trappa upp. Övervåningen blir ett sovrum för mig och sambon, dessutom ett badrum och klädkammare med tvättmaskin och torktumlare. Eventuellt också en indragen balkong mot entrésidan för att inte huskroppen ska ta över för mycket.

Bilderna har jag stulit från mäklaren och är ett par år gamla.

Norrsidan. Berget sticker upp över tänkt golvnivå.

Norrsidan av ett rött tegelhus med en terrass där en stor kala klippa syns vid sidan och trädgårdsmöbler står på gruset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ostsidan. Med taket som referenspunkt ser man att det är knappt en våning i höjdskillnad.

Husets norrsida med tegelfasad och en gräsplätt omgiven av grönska där en utbyggnad är planerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




De närmaste grannarna säger sig vara positiva till en utbyggnad. De har ännu inte sett några ritningar.
Fastigheten är detaljplanerad, dock är det en gammal avstyckningsplan med enda regeln att vi inte får bygga närmare än 4,5 meter från tomtgränsen. Jag har pratat med stadsbyggnadskontoret som tyckte det var lämpligt att bygga ut åt samma håll som vi vill. Nackdelen är att vi hamnar ca 3,5 - 4 meter från grannens tomt. Sannolikt inga problem med grannen, men stadsbyggnadskontoret var inte helt positiva till att göra avkall på den enda regeln i detaljplanen. De trodde dock att det skulle gå bra med en ordentlig motivering, och utseendet på vår tomt skulle nog räcka för den motiveringen.


Okej, åter till huvudfrågan.

Nuvarande byggnad har en hel källare med ca 210 cm i takhöjd. Tillbyggnaden ska inte ha källare.
Antar att det rimligaste alternativet är att mura upp en torpargrund. Välventilerad, kan tänka mig att slänga in lite grejer och ha det som ett förråd.

Huset ligger i princip på en bergsknalle, således inga problem med fukt eller sättningar i marken.

Alla tankar och idéer är välkomna.
 
U
Återkommer med ritningar, både på nuvarande planlösning samt den nya, inklusive tillbyggnaden.
 
U
Kom på att lite mer info kanske behövs.

Nuvarande hus har trästomme med skalmur av tegel. Huset är ca 50 år och fasaden har sett sina bästa dagar. Södra gaveln behöver åtgärdas inom kort pga att bruket är kasst. Hade tänkt foga om fasaden istället för att bara laga den som tidigare ägaren gjort, men vi har tydligen halvtegel vilket försvårar operationen.

Istället tänkte vi riva fasaden, passa på att tilläggsisolera utifrån och sedan ha på träpanel.

Källaren är murad av betonghålsten eller liknande. Det är ett Elementhus (Mockfjärd) från -66 tror jag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.