Hej!

Anser mig vara normalbegåvad men detta kommer jag inte runt. Försökt googla i timmar.

Har köpt ett "PEX grenrör" på biltema med två avstick.

Behöver egentligen bara ett stick så ett av dem kommer jag plugga med täcklock.

Det som jag tänker använda tänkte jag ansluta ett 15mm glödgat kopparrör till.

Jag har kommit så långt att jag förstår att jag behöver en halvkoppling för att sammanfoga dem.

Däremot undrar jag om jag kommer behöva även en planadapter för att få till det på "rätt" sätt?

Eller sluter det tätt ändå?

[Edit] ny bild
 
  • Mässingsfördelare med gängade anslutningar för rörinstallation, vit bakgrund, industridel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Nej, på den fördelaren du har på bild kommer inte halvkoppling täta.

Inom VVS är det lättare att hålla sig till större märken om man ska ha det dokumenterat korrekt.

Lämna tillbaka dina biltema-fördelare och köp Vatette.

Då kan du koppla med vanlig klämringskoppling från Vatette.

https://www.vatette.se/produkter/fordelare/fordelare-gul-50-cc
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, på den fördelaren du har på bild kommer inte halvkoppling täta.

Inom VVS är det lättare att hålla sig till större märken om man ska ha det dokumenterat korrekt.

Lämna tillbaka dina biltema-fördelare och köp Vatette.

Då kan du koppla med vanlig klämringskoppling från Vatette.

[länk]
Jo, så långt är jag också med. Jobbar en med samma märken så går det så klart lättare.

Däremot är jag en nyfiken jävel så då undrar jag förstås vilken koppling en skall används för att det skall vara tätt mot en sån här fördelare.
 
Krilleman
Inom VVS ska man alltid hålla sig till monteringsanvisningen slaviskt.

Har inte produkten någon tydlig monteringsanvisning så bör man tänka om sitt val av produkt.

Grundregeln är att aldrig blanda tillverkare i samma koppling.

Jag handlar nästan uteslutande klämringskopplingar från Vatette. Oslagbara monteringsanvisningar.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jo, jag köper det du säger och jag vet efter att ha läst i forumet några år att du rekommenderar vatette.

Faktum kvarstår ju att det finns standarder inom VVS liksom mycket annat och även om det inte finns en instruktion så kan en fackman eller påläst lekman lösa ut ett problem genom erfarenhet eller att titta och känns på en produkt.

Det jag kommit fram till är att det skall vara en conex halvkoppling till Biltemas fördelare.

Köpte däremot en LK fördelare med kopplingar på min comfortbutik som jag kommer använda i stället.
 
Krilleman
O Oscarklemo skrev:
Faktum kvarstår ju att det finns standarder inom VVS liksom mycket annat och även om det inte finns en instruktion så kan en fackman eller påläst lekman lösa ut ett problem genom erfarenhet eller att titta och känns på en produkt.
Nej det där är fel.
Monteringsanvisningen är facit, oavsett vad en hantverkare brukar göra "sedan gammalt".

O Oscarklemo skrev:
Det jag kommit fram till är att det skall vara en conex halvkoppling till Biltemas fördelare.
Inte en halvkoppling ordagrant, det kommer aldrig att täta. Men måhända en klämring+mutter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.