Mycket att tänka och skissa på när man håller på att helrenovera ett hus för första gången och ändrar vatten,avlopp,el, väggar etc etc.

Börjar närma mig att bestämma vart man ska ha och hur man ska ha vissa prylar.


I badrummet så har jag inte bestämt mig för om elementet ska vara mitt emot wc med risk att bränna sig när man knallar förbi eller om man skulle ha den på vänstra sidan om dörren, vilket vore de bästa om man inte har dörren inåtgående vänster förstås..

Givetvis tänkt på att ha el-golvvärme eftersom hela golvet ändå kommer att flytspacklas så småningom, men efter att ha läst och hört lite om att det lätt blir kabelbrott, drar mkt el(individuellt iof) så är den planen raderad ser det ut som.

Har inte heller bestämt mig om jag ska ha en smaltvätt eller vvb brevid duschen, har ett litet utrymme till på 90x150cm med golvbrunn där inkommande vatten är, smartast kanske är att ha vvb:n där som kommer att bli en vägghängd modell på 100-110l.

En annan fråga, hur smalt kan man ha mellan dörrhängning samt tvärvägg, i mitt fall blir det inte mer än 10cm+karm om jag väljer en 80dörr pga kökslängan

Alltså..

1. Placering av element i badrum, gärna tips på mindre element med fläkt för badrum om ni känner till nå fabrikat?

2.Placering av vvb, smaltvätt(40cm)

3.Badrums dörrens hängning(hö el. vä) samt utåt eller inåt gående samt kortast avstånd mellan gångjärnsida - tvärvägg vid utåt respektive inåtgående dörr.

Skissen är *udermässig men stämmer något så när på mått, badrummet är 340*150cm, kökslängan längs badrummsvägg är 240cm, kvar 100cm för dörren.


Tackar i förhand på synpunkter och råd
 
  • tips.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska sällsynt med badrum med inåtgående dörr. Skulle satt utåt VH utifrån sett.

Som element kanske en handdukstork? Finns ju små behändiga, du skriver inte om du har vattenburen värme i övrigt (antar el).

Elgolvvärme går inte sönder så ofta vad jag vet och varför missa tillfället när du ändå ska spackla golvet? På sommaren kan den ju vara av för att spara el men på vintern blir klinker väldigt kallt utan värme.

VVB får väl plats ovanför tvättmaskinen iaf en 110. Man kan ju göra en liten "låda" eller hylla bakom maskinen så man inte får en glipa mot väggen där allt (såklart :rolleyes:) ramlar ned och ansamlas.
 
Man kanske skulle ha en utåtgående dörr, nackdelen är ju det att den vänstra väggposten bara är ca 60cm vilket innebär att dörren inte går i liv med väggen om man har dörrn öppen men det är ju inte hela världen dessutom så lär man ju ha den stängd för de mesta, kattlådan får vara i "lillrummet" :)


Har mycket riktigt direktv. el, glömde nämna det, kommer att ha våtrumsmatta trots att jag tycker att klinkergolv ser bättre ut.

Tror inte att en elburen handdukstork räcker som uppvärmning om man ser på effekterna de har men ett komplement kanske.

Hade ju helst sluppit både tvätt å vvb i nya badrummet, iof så har vi tvätt å tork nere i källarn i huset vi bor i nu 15m ifrån andra huset som renoveras :) för att slippa pulsa i snön vintertid så vill vi gärna ha en liten tvätt i huset sen när vi flyttar över (år 2015 hehe)

Det lilla utrymmet 90 bredd * 150cm är det begränsad höjd på pga trapp till ovan plan ca 180cm, ligger vägg i vägg med badrummet nedåt sett.
 
En liten fråga:
Kan du inte flytta på badrumsdörren till kortsidan? Både köket och badrummet skulle utnyttjas bättre då. Du skulle kunnafå plats med ett till högskåp i köket och kunna bygga en nisch (i köksdelen) att placera en tvättpelare i som nås från badrummet.

Dessutom tror jag inte "att man får" ha ingång till utrymme med wc från köket. Har något med hygien och smittspridning att göra.
 
Så här kommer det att bli oavsett vad man får eller icke efter mycket planering samt så smidigt som möjligt.. :)

Tänkte faktist först riva vägg mellan där gamla wc:n var samt nya badrummet men eftersom den längan är bärande samt att takhöjden är låg i "lillrummet" så skippades den tanken bort.


Bifogar hela nedre planet så att man kan se helheten..:)
 
  • pl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.