Ska tilläggsisolera ett hus med plankstomme och har läst ett antal beskrivningar om hur det ska göras. På plankstommen sitter idag tjärpapp som panelen sedan var spikad dikt an mot.

Jag planerar att regla upp 45x45 vertikalt med isolering mellan reglar och sedan ytterligare 45x45 horisontellt med isolering mellan. Detta för att undvika köldbryggor som annars borde uppstå om man bara reglar 45x95 och har ett lager isolering. Utanpå detta blir det en vertikal distansläkt 10-12mm och vertikal spikläkt samt panel med lockläkt. Orsaken till distansläkten är det utsatta väderläget här på västkusten.

Men det jag inte blir klok på är var i konstruktionen som vindduken ska placeras? Jag har inbillat mig att den ska sitta utanpå isoleringen innan spikläkten men när man läser vissa beskrivningar ska den vara längst innanför isoleringen men på det hela taget hittar jag inte mycket om var den ska vara. Dessutom vill man ju inte att panelspiken perforerar duken.

Jag tänker att jag river ner befintlig tjärpapp då den är sönderriven och perforerad till viss del.
 
Häfta vindduken utanpå det andra lagret isolering, i 45x45-reglarna.
Sen sätter du läkten på det.
Passa även på att sätta musband längst ner innan du spikar panelen så slipper du få in gnagare den vägen.....
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
R
Rent generellt så ska vindduken sitta innanför luftspalten, dels för att skydda isoleringen insikt fall och för vindskyddet..
Men om du har en utsatt sida så kan man ha dubbla vindskydd det gör vi i mer än hälften av våra projekt för att uppnå en lufttäthet utifrån då det rätt ofta blåser en del i detta land så du kan ha ett lager efter första 45an också ifall du vill bygga riktigt bra och vädertätt..
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ok, intressant 👍.

Det bygger på att vindduken inte är diffusionstät då antar jag? (Mest för att jag är nyfiken).
 
R
mexitegel mexitegel skrev:
Ok, intressant 👍.

Det bygger på att vindduken inte är diffusionstät då antar jag? (Mest för att jag är nyfiken).
De vinddukar jag läst på om är diffusionsöppna vågar inte säga att alla är det men skulle gissa att merparten är det..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis, det är det jag läst också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.