Hej alla,

Vi har en lite större klädgarderob med dörr från vårt sovrum (22 kvm ) I sovrummet finns 2 st Fresh 90 ventiler ut i det fria. frånluften går utöver från kök och badrum ut genom en frånluftsventil i klädgarderoben. Fram till nu har vi alltid haft den lite öppen för att få yr luft från sovrummet den kortaste vägen. Jag funderar nu på att sätta en ventilationsgaller i dörren. Spelar det någon roll om det sätts nere eller högt upp på dörren? Jag kan tänka mig att den varma luften försvinner ut lite snabbare om jag monterar luftspalten i övre delen av dörren. M.a.o. ett svalare rum Tacksam för Era synpunkter.

Mats
 
frånluftsventiler sitter oftast högt upp, samma princip bör gälla i ditt fall
 
Min mekaniska frånluftsventil inne i garderoben sitter i taket 125 mm spirorör. Därren till garderoben ska vara stänngd och då det saknas springa uppe och nere vid dörren tänkte jag köpa en typ av ventilationsgaller ca 500x30 mm som jag monterar i dörren. frågan är om det gör någon skillnad att montera högt eller lågt på dörr? Utseendemässigt blir det bättre lågt.
 
Lågt ger bättre luftutbyteseffektivitet.
 
Ja jag misstänkte det. Har nu monterat två diskreta ventilationsgaller i nederkant dörr. Nu återstår att se om de två Fresh 90 intagsventilerna ger för mycket luft in. Då får jag väl strypa dem lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.