Hejsan!

I vilken höjd skulle ni sätta uttag för el, antenn mm för en vägg tv?

Går det att sätta dem bakom tv, eller skall de sitta i underkant?
 
jag gömde alla mina uttag bakom tvn
 
jag satte uttaget på ordinarie plats ovanför golvlisten, därefter har jag lagt ett 50mm rör i väggen på ungeför 170cm höjd. (man har ju oftast en bänk eller liknande som döljer sladdarna på en låga höjden)

anledningen var att även om man drar tv uttaget så har man en massa ndra sladdar som ändå skulle synas. nu har jag kört tv, el, dvd (HDMI),mm genom röret istället. hur fint som helst. ;D
 
C
navgha skrev:
ett 50mm rör i väggen på ungeför 170cm höjd.
Menar du att röret mynnar på 170cm höjd? Är inte det lite väl högt?
På min TV finns det iallafall inte något utrymme för någon mer avancerad kabeldragning, än mindre några uttag, bakom TV:n. 1cm på sin höjd, så det där med att låta kablarna komma ut i underkant kan vara en god idé.
Annars instämmer jag i att själva uttagen skall sitta på "vanlig" ställe nere vid golv/hörn och att kablarna sedan döljs på lämpligt sätt.
 
Det är svårt att göra en helt framtidssäker installation om man vill ha det snyggt. När man köper ny TV får man tapetsera om rummet! :)

Jag drog fram ett antal rör och kablar som landade bakom min blivande TV, precis under väggfästet men ändå ordentligt bakom TV:n. Fördelen med min TV (Pioneer) är att den bara behöver ström och en mediakabel (typ DVI) som går till mediarecievern där antenn, DVD o s v kopplas in.

generellt har jag landat på en höjd på TV:n där mitten av TV:n sitter på ca 10cm höjg över ögonhöjd när man sitter i TV-soffan. Fukar bra både "tittmässigt" och estetiskt i mina rum.

Titta gärna på mina installationer här: http://www.minhembio.com/krillekl

bild
 
Usch äkligt, läbbigt.

Enda sättet att fixa är att skicka tv:n till mig ;D

Kanonsnyggt alltså.

Ett förslag till lösning på kabelproblemet är att göra en uppformad "list" av tex en 6-8 tums bräda och några tunna sidolister. Lackar/betsar man något sånt kan det bli riktigt snyggt och vips kunde man lägga kablarna bakom
 
Tänk på att du oftast SITTER ner och tittar på TV, vilket ju gör att TV:n hamnar lägre än man tror. Det snyggaste tycker jag egentligen vore att hänga sin platta TV på "tavelhöjd" men då kommer den för högt när du sitter ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.