Hej på Er,

Vi har nu kommit till renovering av köket efter inflytten för 5 års sedan. Utgångsläget är att vi vill ha separat kök med intilliggande matplats(bardisk emellan).

Jag har läst och tagit in fakta och tips från detta utmärkta forum under flera veckors tid samt även tagit in förslag från flera köksleverantörer. Trots detta har vi inte hittat rätt vad gäller placering/planlösning av vårat kök. Och varför då inte utnyttja forumets kunskap! För även om man läst sig till ideer m.m så är det ju sitt eget kök man till sist vill ha synpunkter/ideer på. :)

Jag bifogar en enkel ritning av hur det ser ut idag där köket ligger till vänster, barnens lekrum bredvid och vardagsrummet är det långsmala. Köket och lekrummet är emot baksidan och vardagsrummet mot framsidan. Alla markerade dörrar är öppningar.
Först var iden att ha kvar köket på sin plats och sätta en bardisk mot lekrummet som skulle bli matplatsen.

Nu har vi funderat på att ändra köket till lekrummet och ha matplatsen i nuvarande vardagsrummet. Flytta väggen (jäms med ingången till dagens kök) och sätta igen väggen mellan lekrummet och köket. Dagens kök blir då ett litet mindre TV-rum.

Om ni hade fria händer att planera dessa 3 rum, hur hade ni gjort då? Spåna fritt och förutsätt att vatten och avlopp m.m går att flytta. Väggen som går tvärs igenom är bärande men detta kan man väl lösa igenom balkar i taket? Även fönster och altandörr mot baksidan är flyttbara då den väggen skall tilläggsisoleras och bytas panel på.

Hoppas ni kan ge oss den sista skjutsen mot rätt beslut.

Mvh

Johan & Carola

PS. Detta inlägg skulle kanske i första hand legat under Planlösning DS.



 
  • Planlsning_060301_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som försvårar lekrummets förvandling till ett arbetskök är väl placering av fönster och dörr vid ytterväggen. Ni kan möblera med en rad skåp endast mot hela väggen till höger + bar i vinkel mot vardagsrummet. Känns lite skåp...

Vardagsrummet är långsmalt och svår i formen för ett arbetskök.

Jag ser de bästa förutsättningarna i ert nuvarande kök! Utekontakt, rymlig form, lättare möblera.
 
Tack Lillbjörn för ditt svar.

Om man sätter igen väggen mellan köket och lekrummet så får man en hel vägg även till vänster. Där kan man kanske sätta vitrinskåp på golvet? Altandörren och fönstret mot baksidan är flyttbara då dom ändå skall bytas ut.

Jag bifogar en snabbskiss över en tänkbar lösning, som vi funderade fram igår, på hur köket kanske skulle kunna se ut.
OBS! Baksidan på bardisken utåt vardagsrummet skall byggas högre än bänkskivan. Jag missade att lägga in det på ritningen.

Synpunkter på denna lösning, tack?

Mvh

Johan & Carola
 
  • Nytt_kk_060302.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.