Jag skall montera en roslagsbrännare i min ctc 265B -73 och har tittat på bilder med installationer, men det är ingen annan 265 B som har samma oljebrännarlucka som min. Luckan är utsvängbar och har ett titthål med lock på luckan är högre än den är bred. Finns det olika luck lösningar?
 
Det finns nästan lika många "lucklösningar som det finns panntyper, det gäller att improvisera.Ett lagomt hål i luckan oavsett hur den ser ut och kan du sedan se lågan så är det superbt. Att elda med pellets är intesom att elda olja. Förutom att göra en insats för miljön och plånboken kommer ditt liv att förändras (förhoppningsvis i rätt riktning) Att elda pellets är som att äga en gammal Volvo PV ,man måste ha känsla.Man känner redan när man tar i startnyckeln om den skall starta. Det är inte bara att ringa vaktmästaren när pannan slocknat utan man måste engagera sig i förloppet. Köper du dålig pellets för att den är 50 öre billigare/kilo från vitryssland så får du vara beredd att tillbringa all din lediga tid i pannrummet men med framförallt rätt pelletsförråd och riktig pellets är det en lisa för själ o ekonomi.
 
Hej jag monterade en thermia bequem i min ctc 265. tog bort luckan o gånjärn där olje brännaren satt och byggde en ny lucka i plåt, lika stor som den gamla använde samma fäst muttrar.
sen svetsade jag fast en adapter plåt som jag fick med till brännaren skruva fast stöd skenan till brännaren,
jag monterade min brännare rätt så högt. så slipper man sota ur så ofta då min brännare brinner uppåt.
vill du ha mer info hur jag gjorde så säg bara till så kan man kanske svänga i hop en beskrivning.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Panamayellow skrev:
Hej jag monterade en thermia bequem i min ctc 265. tog bort luckan o gånjärn där olje brännaren satt och byggde en ny lucka i plåt, lika stor som den gamla använde samma fäst muttrar.
sen svetsade jag fast en adapter plåt som jag fick med till brännaren skruva fast stöd skenan till brännaren,
jag monterade min brännare rätt så högt. så slipper man sota ur så ofta då min brännare brinner uppåt.
vill du ha mer info hur jag gjorde så säg bara till så kan man kanske svänga i hop en beskrivning.
Hade du typ den luckan jag beskrev?Jag tänkte ta fram vinkelkapen och ta bort titthålsutbyggnaden,för den går ändå inte att utnyttja när brännaren sitter monterad.
Jag tänkte också sätta brännaren högre upp men jag vet inte hur högt i förhållande till panntaket.Och kan man bara sätta en täckplåt över den del av oljebrännarhålet som inte täcks? Din lucka som ddu jort själv är den isolerad eller har någon sten på insidan som orginalluckan?
 
H
Du har nog en sen modell som inte har gjutjärnslucka. Titthålet har du minimal nytta av så det gör inget om det försvinner.
Enklast är att använda den lucka som finns och sätta en monteringsplåt på den. Ändå bättre om du kan svetsa ihop en utbyggnadsram som gör att brännaren kommer ut en bit från luckan 4-7 cm vad som ser lagom ut bara. Då får du kanske möjlighet att använda luckans gångjärn för att svänga ut brännaren. Nya luckan kanske är väldigt smal så utsvängning blir omöjlig?
Bra om luckan är isolerad på insidan för annars förloras mycket värme till pannrummet. Man kan göra en tunn plåt som passar inuti pannluckan och skruva fast den med distanser mot luckan och lägga några centimeter glasull mellan.

Vill man ha maximal verknigsgrad så kan man ta bort det tunga vedrostret och rengöra från aska på den sidan också så att man utnyttjar hela pannan för att ta upp värme. Finns en så kallad oljebaffel som hänger på kanten mellan ved och oljeutrymmet. Den bör man ta ut och rengöra så att röken leds ned i veddelen av den.
 
holmertz skrev:
Du har nog en sen modell som inte har gjutjärnslucka. Titthålet har du minimal nytta av så det gör inget om det försvinner.
Enklast är att använda den lucka som finns och sätta en monteringsplåt på den. Ändå bättre om du kan svetsa ihop en utbyggnadsram som gör att brännaren kommer ut en bit från luckan 4-7 cm vad som ser lagom ut bara. Då får du kanske möjlighet att använda luckans gångjärn för att svänga ut brännaren. Nya luckan kanske är väldigt smal så utsvängning blir omöjlig?
Bra om luckan är isolerad på insidan för annars förloras mycket värme till pannrummet. Man kan göra en tunn plåt som passar inuti pannluckan och skruva fast den med distanser mot luckan och lägga några centimeter glasull mellan.

Vill man ha maximal verknigsgrad så kan man ta bort det tunga vedrostret och rengöra från aska på den sidan också så att man utnyttjar hela pannan för att ta upp värme. Finns en så kallad oljebaffel som hänger på kanten mellan ved och oljeutrymmet. Den bör man ta ut och rengöra så att röken leds ned i veddelen av den.

Pannan är från -73. Ska brännaren sitta högre upp än hålet för oljebrännaren,i såfall,hur högt upp? Om man utgår ifrån botten på förbränningsrummet, var skall brännarrörets underkant vara? Har keramiken som sitter på luckans insida någon funktion om jag täcker med en plåt över den och isolerar i det gamla brännarhålet ,keramiken, den börjar spricka?
Brännar röret sticker ju inte ut så mycket på insidan med tanke på att du tycker att jag skulle flytta ut brännaren 4-7 cm.Och jag måste ändå hänga av brännaren för att komma åt muttrarna till luckan. Men RB är ju lätt att lyfta av.Vad är vinningen med att flytta ut brännaren?
 
Redigerat:
H
Du har rätt, roslagsbrännaren är lätt att lyfta av och luckan sitter ju med skruvar. Förbränningsutrymmets längd räcker nog utan att brännaren flyttas ut. Kan vara en fördel för att brännaren sitter mer skyddad från värmen i pannan och det blir mer plats för aska.Om det inte följde med flamriktare till brännaren så brinner den snett uppåt och då är det inte intressant att sätta brännaren högt i luckan, då kan den sitta där oljebrännarens satt. Med flamriktare kan det vara intressant att sätta brännaren högre i luckan för att askutrymmet ska öka.
Jag skulle slänga stenen och isolera luckans insida med lite glasull. Stenen glappar ju ändå så isoleringen blir nog dålig med den.
 
holmertz skrev:
Du har rätt, roslagsbrännaren är lätt att lyfta av och luckan sitter ju med skruvar. Förbränningsutrymmets längd räcker nog utan att brännaren flyttas ut. Kan vara en fördel för att brännaren sitter mer skyddad från värmen i pannan och det blir mer plats för aska.Om det inte följde med flamriktare till brännaren så brinner den snett uppåt och då är det inte intressant att sätta brännaren högt i luckan, då kan den sitta där oljebrännarens satt. Med flamriktare kan det vara intressant att sätta brännaren högre i luckan för att askutrymmet ska öka.
Jag skulle slänga stenen och isolera luckans insida med lite glasull. Stenen glappar ju ändå så isoleringen blir nog dålig med den.
Tack för intressanta och givande svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.