Hej forum medlemmar som ny på forumet har jag sökt och läst mycket intressanta diskussioner men inte funnit svar på mina funderingar.

Kommer att gå över till vattenburet system under sommar/höst och elda med ved.

Så frågan är:
Placera panna och acc tankar i samma utrymme eller dela upp det hela med kulvert mm mm.

Förutsättningarna är
Boningshus 190 m2 i ett plan som ska värmas upp.
Panna 50kW
2st tankar 2000l
1st tank 500l med 200l VVB

Boningshuset är byggt i vinkel och i denna vinkel finns alternativ 1
Bygga upp pannrum och sätta in panna och acc tankar här.

Det finns även ett garage som utgör alternativ 2
Bygga upp pannrum och sätta in panna och acc tankar här.
Här får jag dock lägga kulvert till huset på något sätt närmsta vägen kulvert ca 6m
Ska jag sätta slavtank i boningshuset så blir kulverten ca 30 meter.

Finns förstås för och nackdelar med båda alternativen
Alt 1
+ jag slipper klä på mig för att gå och lägga i pannan
+ enklare dragning av rör då jag slipper kulvert
+ får gratisvärme i den delen där pannrummet finns
- vedhanteringen blir inte optimal då jag måste bära in den via vanlig 90cm dörr
- golv måste gjutas (finns bara makadam som underlag idag)

Alt 2
+ Enkel vedhantering då jag i princip kan backa till ett släp och välta in veden
+ Golvet är redan idag gjutet
- Måste grävas kulvert på något sätt


Hur hade ni gjort
Tacksam för alla svar och kommentarer

/trxer
 
Ett argument att ha eldstaden i separat byggnad är ökad brandsäkerhet helst ska det vara 15meter mellan husen om man bor en bit från brandstationen.
Gratisvärmen i pannrummet är inte särskilt stor med välisolerad tank och panna,och låg rökgastemp. Pannan behöver mycket tilluft och rummet blir väl ventilerat av kall luft.
Värt mycket att ha smidig vedhantering i markplan gärna kunna rulla in hela pallar.
Är garaget tillräckligt högt för placering av expansionskärl och att få bra höjd på rökgången utan att det ser ut som en industriskorsten?
MVH/MLj
 
Ett förnuftigt argument med eldstaden i annan byggnad men jag vill ha för mig att vi endast har ca 3,5 meter mellan byggnaderna garage-boningshus så några 15 meter har jag ju inte.

Ok då kan jag stryka "gratisvärmen" från listan med fördelar.

Vedhanteringen är helt klart enklare till garaget då jag kan bygga pannrum där hur jag vill (nästan).
Jag vill tro att garaget är tillräckligt högt för skorstenen som är 6,5 meter 150mm diameter. Pannan har ju fläkt!
Expansions kärlet tänkte jag sätta vid pannan (slutet system) Dock har inte den leverantör jag kollat på alla vvs mojjänger ett expansions kärl 500 liter stort. Får kanske kolla rundor hos lite andra leverantörer.

// trxer
 
Jag byggde nyligen ett pannrum i garaget och jag klarar mig med 3,5 meter skorsten till min sugande panna, och jag satt ett öppet 200liters expkärl i pannrummet med :) kan vara värt att titta på den klistrade tråden om övertrycksfritt system..
 
Fick höra en intressant sak av min VVS-kille för nån vecka sedan, och det är att expkärl över 100liters volym är ålagda med en årlig tryckkontroll......
Han förordade 2 kärl till mitt system, ett 100 och ett 50liters kärl av den anledningen.....
 
Ja du har ju en vanlig enplans kåk..Smidigast att ha ett öppet kärl ligga över acktank,slipper du hålls o laborera med naturlagarna..Ansök sen om egen sotning så behöver du bara se sotarn vartannat år..
 
jag har för mig att besiktningskravet är först vid 1000 barliter alltså trycket * volymen får ej överstiga 1000. Kan kolla det när jag sitter vid datorn...
 
Ok då kanske man kan ta ett kärl 200l och ett på 300l så är det problemet ur världen.

Men frågan är om det är bäst att bygga enligt alt 1 med alla grejjorna samlade i samma rum med enklare rördragning som följd. Eller gå på alternativ 2 och börja fundera på kulvert, förluster i denna , slavtank eller inte?!
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Alt 1 skulle ja satsa på om möjligt..Sätta en stor ren tank med Tva till varmvattnet,slippa kulvert o tank inne i kåken.Tänk att du ska elda ved i typ 30år,fundera på logistiken kring ved hanteringen oxå..
 
Har du bara 6 meter in till huset så tycker jag att en slavtank i huset är onödigt..

Sen så håller jag med knekten i hans resonemang helt, en bra TVA är överlägset mot slingor i tanken..
 
knekten skrev:
Ja du har ju en vanlig enplans kåk..Smidigast att ha ett öppet kärl ligga över acktank,slipper du hålls o laborera med naturlagarna..Ansök sen om egen sotning så behöver du bara se sotarn vartannat år..
Hej
jag satte in 2 st 50liters av den anledningen 2006
 
Sådär ja nu var anläggningen igång till hälften i alla fall. 7 radiatorer monterade och driftsatta och värmer hur skönt som helst.
Det blev alternativ nr 2
Dock blev det ca 40 meter kulvert för att komma in mitt på boningshuset för att man sen kan fördela värmen jämt i huset enligt samtliga "rörisar" jag rådfrågat.
När jag fick hjälp i pannrummet av den lokala "fixaren" så sattes det in en värmeväxlare mellan panna,acc-tankar och mot kulvert,radiator delen. Med shunten styrandes i pann,acc sidan så klart. (skulle vara bra tydligen)
Men frågan är ju nu hur man optimerar värmeväxlingen?!
Jag tror just nu att jag cirkulerar för mycket vatten genom växlaren och därför blir temperaturen i tankbotten ca 40 grader. Samma temperatur som jag shuntar ut i systemet.
Finns det någon här som har samma lösning som jag och som har trimmat in det rätt på något sätt?
Det finns ju jättemånga kluriga människor i detta forum tack och lov.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Ingen som har värmeväxlare mellan Panna-Acctankar och mot kulvert-hus?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.