Hej!

Jag har börjat bygga vår garagegrund, platta på mark, och undrar hur dräneringsrören skall placeras. Jag undrar hur djupt de skall ligga, samt hur långt ut från väggen som blir lagomt. Lutning mm har jag koll på, men skulle vilja ha ett rakt svar kring placeringen.

Jag kommer att fylla ut med lite sand i botten, sedan blir det 10-15 cm makadam. Jag undrar nog också hur breda de små "dikena" skall vara, där man lägger rören.

Hoppas att någon kan svara på detta. Dräneringen skall göras i helgen nämligen...

MVH

Ludvig H
 
Kanske har du hjälp av denna länk: http://www.isodran.se/kaellarvaegg-montering.php
Som du ser skall inte dräneringsröret placeras rakt nedanför sulan. Jag ser detta som viktigt. Om man behöver dränera om i framtiden skall man inte vara och harva intill sulan med risk för att man underminerar densamma. Dra ut dräneringen så långt att rasrisken elimineras när dräneringen ligger 100 mm under sulan. Diket behöver inte heller vara så brett.
 
Som nämns ovan kan Du kolla på länken, en halv meter ut från sulan går bra. Många gånger när man gräver till dränering vill man ha plats= så man själv också kommer till, om det nu är en bit ned dräneringen skall ligga, en halv meter bred grop passar bra. När du fyller upp med makadam, skall detta vara 8-16, och fylls ända upp. Är gropen för bred, fyller man stenen mot grunden, och växlar med att fylla upp med befintliga massor, till du kommer upp i rätt höjd. Få sedan en lutning ut från grunden med den färdiga planen = gräsmatta eller vad det blir.
Börja med att lägga lite makadam i botten= 1--2 cm högt, som du lägger dräneringsrören på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.