Har ej hittat något svar som går att applicera på mitt eget problem så jag startar ännu en tråd i ämnet.
Har i dagarna räknat med att dra igång köksrenoveringen, köket står redo och väntar på mig. Men måste först sänka taket och då också bestäma mig för vilka spottar som är bäst lämpade och hur dem skall placeras. Så tänkte få lite input på min egen tanke.
Rummet är ca 7-7,5m² och kommer att vaar ca 2.60m i takhöjd efter taksänkningen. Planerar att använda mig utav LED-Spottar, men frågan är hur många, vilken styrka och vilken spridningsvinkel som kan tänkas fungera bäst ?
Kommer ej ha några överskåp så spottarna i taket blir arbetsbelysning också. Skall man placera dem mer rakt över bänken eller räcker det ca 80cm från vägg. (Tänker om man skull vilja hänga upp överskåp/Hyllor i efterhand så dessa inte skymmer spottarna.
Jag har själv skissat på ett förslag enligt bild. Vad tror ni om det. Blir det för många eller för få spott eller vad tror ni om styrka? 4,5w eller 7w ?
Spottar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spottar2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar tacksamt emot bilder på era egna lösningar för att få en uppfattning om olika styrkor och spridningsvinklar.
Tack på förhand
 
  • Gilla
Perrongen
  • Laddar…
När vi satt in spotar i vårt hus för snart 10 år sedan, så följde vi några enkla riktlinjer som jag
fortfarande tycker funkar bra.

Spotarna placerade vi alltid 45cm från vägg, inga spotar längre ut eller i mitten av rummen.
Och spotarna placerade vi längs två väggar i varje rum, helst som ett L, och undvek om det gick fönster
och dörrväggen.

Så i ditt kök så hade jag placerat 3st över köksbänken och 2st vid väggen bakom kylskåpet, över
köksön hade jag nog satt en hängande taklampa.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Det var ju en vinkel jag själv inte tänkt på. Ska skissa lite på det och se hur det kan bli. Problemet är ju bara att jag inte vill sätta spottarna rakt över bänken om vi eller någon annan skulle vilja sätta upp överskåp i efterhand.
Någon mer som har några tankar? Främst om antal spottar och styrka på dessa ?
Skulle va trevligt med lite bilder på olika styrka på spottarna.
 
Jag skulle nog satt dem som du tänker dig på skissen, men dela in dem i två eller tre grupper och se till att de går att dimma. En grupp skulle ju kunna vara det föreslagna L:et och den andra gruppen de övriga. Ibland vill man nog ha ordentlig belysning i hela köket på en gång. Oftast vill man det förstås inte..

Jag skulle tro att 4,5 W räcker gott. Jag använde 3W i vardagsrummet ungefär lika tätt som du har skissat dem och det var tur att de är dimbara :) Men köket är en arbetsplats på ett annat sätt = mer ljus när man arbetar där.

Spottarna över bänken sätter du så att du går fritt från ev kommande överskåp men inte så långt ut att du får störande skuggor av huvud eller fläktkåpan. Jag skulle välja vinklingsbara spottar.
 
  • Gilla
LinusK
  • Laddar…
Tack för den inputen. Jag har planer på att köra rad 1 o 3 på en knapp och raden över köksön på en. Absolut skall dem vara dimbara. Jag har räknat mig fram till att raden över bänken kommer hamna på ca 45-55 från väggen. Skivan är 59 djup och fläkten sticker ut ca 45 och ev överskåp ca 35 så tror att det skulle kunna bli en bra kompromiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.