Finns det någon bra guide för hur man placerar kontakter och uttag i ett rum, hus m.m.
Det finns ju en massa tips och erfarenheter hur dessa skall sättas. Har någon sammanställt dessa?
Ex att ha trappomkoplare i trappa kan låta självklart, men var är lämpligast att sätta takdosan? Skall den ha krok? Bygger man själv är det lätt att glöma av planeringen av el och det är så mycket mer än 3-fas, centraler och nolledare. Var placerar man strömbrytare bäst etc.
Skulle vilja ha handfasta tips som att "sätt ett uttag i ett rum på varje vägg 75 cm från hörnet, då kommer det ivägen för ev gaderober". Eller "planera för minst 10 grupper i ett kök<. ugn, micro, kyl, frys, spis, belysning, brödrost, kaffemaskin m.m". Meningen är inte att man skall dra elen själv, men när man vill köra igång så kanske man kan placera dosor utan att ringa elektriken kl 22.00.
 
Man brukar använda Svensk standard som norm vid elinstallationer samt El AMA
 
Massa uttag där TV, mottagarboxar, stereo, tv-spel, mobilladdare, pc osv.. ska stå är väl ett tips. Samt uttag för köksmixer osv..

Tar EL AMA hänsyn till alla dessa småförbrukare?
 
Bra tänkt att inte ringa elektrikern kl. 22.00, men du kanske kan vänta till 07.00 följande dag? Eller allra bäst, ring före det är dags.

Peace
 
Som flera säger, om du inte har full koll så är det nog bra att prata med elektrikern först. Det är många saker att tänka på mer än att bara sätta dosorna där man tror att de passar bäst.
 
Det är mycket tänk bakom placering av utag och brytare, ex att man har en utanför ett rum för att kunna tända på natten då man skall till VC utan att springa känna sig fram 5 meter. Syftet med frågeställningen var att få tips som man kanske inte tänker på som självbyggare vid planeringen. Oftast finns det ex ingen elritning vid tillbyggnad utan man samråder med elektrikern om denne är på det humöret, men om jag skulle få göra om något i min tillbyggnad så är det just smartare placering av uttag m.m. Men jag hade inte en susning om att det finns en hel del att tänka på. Jämför med kök där det finns kökstrianglar, minavstånd mellan spis och vägg osv.
Nästa gång jag bygger blir det garanterat bättre.
 
Mikael_L
Ja, jag tycker din fråga är bra.
Och den ska inte viftas bort med behörighetsargument eller "svensk standard" och el-ama.

Man kan givetvis få en bättre el och samtidigt bli en bättre beställare (kund) om man har lite grundkoll samt några goda idéer när man upphandlar sin installation.


Jag kan bidra med att:
Minst ett vägguttag per 4 meter vägg (svensk standard?)
Minst ett uttag på varje möblerbar väggyta mellan dörrar (svensk standard?)

Sätt en extra tom apparatdosa bredvid varje strömställare (egen idé)
Medger enkel utbyggnad i framtiden om man plötsligt önskar en dimmer eller rörelsesensor.
Nackdelen är främst svårigheten att finna/tillverka ett lock som medger övertapetsering.
 
I Svensk standard o Elama står tex. dom "råd" du ger plus mycket mycket mer, där står allt som normalt kan tänkas vara aktuellt vid ett husbygge.
Har man "udda" och specifika önskemål finns dom naturligtvis inte med och för att ge råd i dom fallen måste man ha en personlig kontakt med brukaren för att förstå vad han/hon vill ha. För "smarta" lösningar utöver det normala är bara "smarta" om dom fyller brukarens önskemål och det är helt individuellt.
Så att hänvisa till svensk standard är INTE att vifta bort utan ett seriöst råd till alla som har funderingar.
 
Mikael_L skrev:
Sätt en extra tom apparatdosa bredvid varje strömställare (egen idé)
Medger enkel utbyggnad i framtiden om man plötsligt önskar en dimmer eller rörelsesensor.
Nackdelen är främst svårigheten att finna/tillverka ett lock som medger övertapetsering.
En god idé skriver jag som sågar in senildosor numera. Dosan som är tom täcks med en dubbelram och ett blindlock.

Protte
 
Mikael_L
elmont skrev:
Så att hänvisa till svensk standard är INTE att vifta bort utan ett seriöst råd till alla som har funderingar.
Ja förlåt, det var inte riktigt så jag menade.
Men det hjälper inte vare sig mig eller pbengtsson att någon skriver orden "svensk standard" då vi inte är i besittning av skriften i fråga.
Men jag förstår samtidigt att det är för mycket, att sas skriva ner allt som står i SS, här till forumet.
 
Och det råd jag kan ge är, gör en sittning med den elektriker som ni ska anlita. Be ev. att han tar med sig SS, berätta vad ni vill ha och fråga vad han tycker och varför. Ta god tid på er, flera timmar och gör lite minnesanteckningar att använda för fortsatta funderingar och ta ett möte till senare där ni bestämmer hur allt ska bli. Det kanske kostar några hundringar men spar troligtvis in tusenlappar i ett senare skede och dom saker som ni ser som svårigheter och problem är hans vanliga vardagslunk
 
Problemet är ju kanske inte SS eller en kunnig elektriker, utan avsaknaden kring "design" av el. Dialogen blir ju inte sprudlande direkt om bara ena parten sitter på all kunskap. Om man skulle skriva en bok inom området "Att tänka på kring el vid ny/tillbyggnad", undrar om det skulle kunna sälja?
 
Hur en anläggning "bör" vara utformad för "normala" fall och "normal" funktion är beskrivet i SS och den tycks inte många vara intresserad av.
Vi nybyggnation brukar det följa med en elritning med stanardfuktioner, gör det inte det brukar man göra ett förslag och lämna till kunden. Sedan kan kunden i lugn och ro titta och fundera för att innan bygget drar i gång sätta sig ner och komma med frågor och synpunkter. Möjligtvis nått som beskriver hur "inteligent" el kan fungera i bostäder, men där brukar intresset försvinna då man får reda på kostnaden, el ska ju vara billigt.
 
Mikael_L
Vad heter "Svensk standard". Ja, alltså vilket nummer har den ...
 
pbengtsson skrev:
Problemet är ju kanske inte SS eller en kunnig elektriker, utan avsaknaden kring "design" av el. Dialogen blir ju inte sprudlande direkt om bara ena parten sitter på all kunskap. Om man skulle skriva en bok inom området "Att tänka på kring el vid ny/tillbyggnad", undrar om det skulle kunna sälja?
Det är ju pbengtsson som sitter inne med kunskapen hur ni vill ha det och elektrikern sitter inne med kunskapen vad som är praktiskt möjligt att göra och hur det brukar vara.

Vill ni ha ett fönsterlamputtag på långväggen i vardagsrummet för där ska tavlan med tjocka släkten sitta med en tavelbelysning så säger elektriker jaha, då vill ni ha separattändning på den eller ska det vara dimmer?

Vill ni ha extra många uttag vid köpsbänken för att klara alla laddare som ska vara nuförtiden så är det inga problem bara elektrikern kommer ihåg.

Elektrikern kanske föreslår städuttag. OSV

DIALOG!!!! är viktigare än design och SS.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.