Hej!

Tänkte beställa att gäng led downlights Malmbergs MD-99 och sätta i kökstaket när vi nu renoverar.

Jag vill inte att det skall se ut som en stjärnhimmel med mängder med prickar i hela taket, men gillar ändå den fräscha känslan med spottar.

Tar gärna emot tips om hur man skall tänka när man väljer antal och placering.

Kanske räcker det att ha spottar ovanför arbetsytor dvs längs köksbänk och ovan köksön? Är 1 meters mellanrum lagom?

Så kanske man kan komplettera detta med annan stämningsbelysning.

Dessutom slipper jag gärna sänka taket. Som det är nu har vi gipsplattor med isolering ovan. Finns det små kåpor jag kan trycka upp igenom borrhålen innan jag trycker dit spottarna?

Tacksam för synpunkter :)
 
Köket kommer se ut såhär, och jag skall placera ut 5w led spottar malmbergs md-99.

20151015_195346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gula markeringarna är ungefärliga förslag för att visa på principen. Spridningsvinkeln är 60 grader och jag undrar hur långt jag bör ha mellan spottarna.

Cc60 för att säkra inlysning i varje skåp?
ca 1.5 meter mellan för att hålla ner antalet spottar?

Snälla upplys mig :)
 
Ingen? :confused:
 
Du får vända dig till malmbergs. När jag köpte i fick jag helt enkelt räkna på det, och jämföra några olika vinklar/styrka för att bli nöjd. I värsta fall kan man ju dubbla i efterhand :)
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
PeterStrandberg skrev:
Du får vända dig till malmbergs. När jag köpte i fick jag helt enkelt räkna på det, och jämföra några olika vinklar/styrka för att bli nöjd. I värsta fall kan man ju dubbla i efterhand :)
Tack för svar. Jag har mejlat Malmbergs och fick ett ganska tekniskt svar om ljuskonens radie i olika takhöjder. Bra info förvisso men hur väl det avspeglar det upplevda slutresultatet vet jag inte. Dubbla i efterhand slipper jag gärna göra!

Jag har tittat på hundratals bilder nu och jag tror faktiskt jag chansar och sätter spottarna med en meters mellanrum och hoppas på det bästa. :confused:

Ingen som slänger in en protest så här i sista sekund? :)
 
Jag hade velat ha belysning rakt över diskho, samt i hörnen också.
Samt kanske en spot till ovan bardisken.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
P
Jag har satt 4,5 w spottar med 1 m mellanrum och är överlag nöjd men kanske att hörnet känns lite mörkt. Kolla tråden Nytt kök.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.