Hej

Jag har i dagsläget en kompressor i garaget men min önskan är att även ha tryckluft i "snickarboa" som ligger 7-8 m från garaget. Snickarboden värms med vedkamin och den eldar jag endast i när jag är där annars så är det kallt i boden. Min tanke var att gräva ned en slang mellan garaget-boden. Nu till mina frågor:
- lämplig placering av kompressorn? I varmgaraget eller kalla boden?
- lämplig slag? Dimension?
- Vattenavskiljare, dimsmörjare placering?
- något annat som man bör tänka på?

Tacksam för alla förslag/synpunkter.

/Peder
 
kompressorn i det varma utrymmet helt klart. Vattenfälla innan du går ut till det kalla.
 
En vattenfälla i snickarboden också är lämpligt då luften kommer att kylas ner i marken och skapa kondens. Såvida du inte sätter en kyltork före förstås. Kompressorn i det varma utrymmet.
 
Jag skulle rekommendera en bufferttank i snickarboden, då behöver du inte ha så stort matande slang/rör, om du inte ska ta ut väldigt stort kontinuerligt luftflöde...
 
Tack för alla svar.

Nu blir det till att inhandla lite. Någon som har tips på vart man köper billiga bra tillbehör? :)
 
Med tanke på det korta avståndet är det nog billigare med en rejäl ledning än bufferttank. Tar ju mindre plats också.
Rinkabyrör är billiga på rör och alla sorters kopplingar. Vattenavskiljare och sådant kanske duabhuset eller biltema.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.