Hej,

Har en FH35 på ingång dock lite osäker på placeringen och hoppas på kommentarer härifrån.

Förutsättningarna är:
1,5 plans villa, relativt öppen planslösning på bottenvåning, 170 kvm
Direktverkande el
Pelletskamin placerad i hall, maxeffekt 6 kW. Tanken är att denna kommer användas som "peak" värmekälla när det är som kallast (som referens klarar denna att värma huset ner till -20 grader utan den direktverkande elen)
Planlösning:
Schematisk ritning av en planslösning med markerade platser 1 och 2 för installation av en värmekälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag tänkt är Placering 2, precis ovanför ytterdörr för att också kunna nyttja fläktkapacitet när pelletskaminen körs. Dock vill jag gärna få in den ovanför ytterdörren och undvika placering i trapp. Jag kan få till 6 cm ovanför innedelen, vad tycker ni om detta?? Kommer jag sänka verkningsgraden med ett begränsat utrymme ovanför?

Andra alternativet är Placering 1 i vardagsrummet (precis ovanför soffan). Det positiva här är den stora luftmängden som finns tillgänglig samt tillräckligt avstånd till tak. Behöver men oroa sig för ljud/vinddrag etc?? Vad är era erfarenheter??

Hoppas ni har några bra tips!!
 
Vi har en FH25 i vår källare ca 65m2
ganska öppen planlösning.
Det vi har stört oss på är knäppningar i innerdelen och att fläkten ändrar hastighet hela tiden, så sätt den inte ovanför soffan.
Jag tycker att en värmepump ska hålla samma fläkthastighet hela tiden och vid behov värma, då får man bra cirkulation på luften och kan dra nytta av värmekällor i andra rum.
Den enda pumpen på marknaden som gör sim den ska är vad jag vet Toshiba.
 
Jag har en FH35 själv och är fantastiskt nöjd. Sänkte förbrukningen från 28000 till 14000 kw första året.

Placering 2 är det enda vettiga. Fläktljudet hörs ordentligt på högre hastigheter, vilka krävs vid lägre temperaturer.
 
A
Knäppningarna kan bero på felaktig montering av innedel
 
Och de 6 cm jag får till ovanför innedelen är inget problem? Hur mycket har ni ovanför?
 
A
Det blir perfekt
 
Jag förstår inte dem som väljer att placera luftvärmepumpen i vardagsrum och i synnerhet ovanför soffan eller mittemot soffan så att det blåser dem i ögonen. Nu är vi olika känsliga för ljud och drag.
Men det är onödigt att placera den enligt alternativ 1 för att inte skapa problem. På senare tid har många även klagat på att FH modellerna knäpper och låter och alla bör inte ha varit felaktigt uppmonterade.

Således finns bara alternativ 2 kvar. Jag har den också ovanför ytterdörren som många har. Den stör mindre och du kan ha fläkten på högre läge. Det är ändå inte det optimala då den inte kan utnyttjas fullt ut eftersom utrymmet inte är tillräckligt öppet. Den varma luften kan ha svårt att nå runt i vardagsrum och kök. Är trappan väldigt öppen kan det bli en skorstenseffekt och mycket av värmen kan gå upp till övervåningen. Är trappan för sluten så kan de bli ett lock istället och värmen stannar nere.

Du har många bra funktioner på FH35 och det gäller att du utnyttjar dem rätt som exempel Fan läge när du använder kaminen. Generellt ej använder aoutoläge, använder tempsänkning och veckotimer etc. Ställ tempen några grader över önskad temp och lite högre fläkt. Att du har två luftriktningar samtidigt kan vara en fördel för spridningen av värmen. Lycka till!
 
Kanske den bästa placeringen är i bottenvåningen där du kan se längst in i huset o där ett vanligt element normalt sett e placerat med pumpens ovankant i samma höjd som elementets ovankant.
 
Vad har ni för erfarenheter av att placera pumpen i trappen med FH35 an då? Verkar ju också vara ett alternativ med dess delade utblås.
 
Hur sprider sig värmen med pelletskaminen? Har du mekanisk frånluftsventilation eller ftx/luftvärmeåtervinning så hjälper de till att sprida runt värmen i huset. Det bör då inte vara något problem att ha den ovanför dörren. I trappan möjligen vid första ansatsen riktad mot hallen. Men där har du en vägg till höger som bromsar flödet. Vissa försäljare erbjuder sig att göra en bedömning var värmepumpen bör sättas.
 
Placeringen av innerdelen begränsas ofta av placeringen av utedelen också.
Att ha utedelen på altanen på altanen eller bredvid ytterdörren är inte så kul.
Vår Fh 25 är inte så bra på att sprida värmen då den i princip stänger av fläkten vid uppnådd temp så se till att den jobbar mot ett rum med stor volym.
 
Peter2400 skrev:
Placeringen av innerdelen begränsas ofta av placeringen av utedelen också.
Att ha utedelen på altanen på altanen eller bredvid ytterdörren är inte så kul.
Vår Fh 25 är inte så bra på att sprida värmen då den i princip stänger av fläkten vid uppnådd temp så se till att den jobba mot ett rum med stor volym.
Öppna stora ytor är idealet. Ja det är också viktigt var utedelen placeras. De klarar av att ha 5 m slang utan att effekten påverkas. Fästes dem mot en vägg kan man i vissa fall få stomljud och vibrationer.

Prova att ställa tempen ett par grader över önskad temperatur och fläkten ett steg högre för att se om värmen sprider sig bättre. Annars bara ett par grader högre om ni tycker att fläkten stör så går fläkten längre. Någon har räknat på det här och påstått att 27 grader och högsta läget på utblås och fläkt var mest ekonomiskt men ej för trivseln.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.