Hej,

Jag sitter här och planerar upp möbleringen i vårt pågående nybyggda hus. Ett litet bekymmer jag har är att den möbleringen som blir absolut perfekt med alla mått och exakt dom avstånden jag vill ha till allt innebär att en golvhögtalare hamnar 40cm bredvid min Contura 585 braskamin.

I manualen för braskaminen står det att det är avståndet *bör* vara 50cm sidledes.

Nu undrar jag såklart hur stor skillnad dessa 10cm gör i praktiken (vilket jag förstår är omöjligt för er att svara på). Jag är medveten om att man bör följa alla anvisningar och således inte placera något närmare än 50cm så som står - men min förhoppning är att Contura skrivit sina siffror med en viss marginal att 40cm skulle fungera bra - i praktiken alltså.

Är det någon här som har placerat högtalare (eller annan möbel med för den delen) lite närmare än 50cm sidledes som kan belysa denna fråga?

Stort tack,
Vol
 
Flytta högtalaren eller annan möbel till 50cm när det ska eldas?
 
_kiM__ skrev:
Flytta högtalaren eller annan möbel till 50cm när det ska eldas?
Det känns inte som en hållbar lösning i längden, känner jag mot själv rätt kommer det eldas hela tiden :).

Jag ät nyfiken på hur mkt strålningsvärme det egentligen är på 40cm respektive 50cm.

Vol
 
D09
Elda på rejält och länge ( utan att lämna platsen ) och mät värmen på sidan av högtalaren och kaminen så får du fram dina förhållanden. ( Säkerhetsavstånd ska man dock hålla hårt på när det gäller eld.. )

Finns ir mätare för sånt. Så ser du vilken temp som nås. Har för mig att det är 50 grader som tak men kan ha tokfel.
Förtydligande: var rädd om ditt hus och familj och dubbelkolla allt jag skriver ;)

Antar att det inte är intressant att klä sidan av högtalaren med icke brännbart material ;)
 
Nu är det ju några månader sedan vi eldade i vår 585a men min minnesbild är att det inte blir varmt i sidled. framför, ja varmt som fan, men inte i sidled.
 
D09
MathiasS skrev:
Nu är det ju några månader sedan vi eldade i vår 585a men min minnesbild är att det inte blir varmt i sidled. framför, ja varmt som fan, men inte i sidled.
Samma på min skrothög till kamin

Täljstenen bevarar kylan bra 😁
 
D09 skrev:
Elda på rejält och länge ( utan att lämna platsen ) och mät värmen på sidan av högtalaren och kaminen så får du fram dina förhållanden. ( Säkerhetsavstånd ska man dock hålla hårt på när det gäller eld.. )

Finns ir mätare för sånt. Så ser du vilken temp som nås. Har för mig att det är 50 grader som tak men kan ha tokfel.
Förtydligande: var rädd om ditt hus och familj och dubbelkolla allt jag skriver ;)

Antar att det inte är intressant att klä sidan av högtalaren med icke brännbart material ;)
Det är naturligtvis det optimala att labba själv, men den möjligheten finns inte. Ett utav problemen jag har just nu är att jag måste bestämma med elektrikern exakt vart högtalarkabeln ska komma ut från väggen - och det är just där jag placerar högtalaren sen. Skulle det inte funka blir det svårt att byta plats på väggen så att säga :)

Och min plan är alltså att placera högtalaren 40cm bredvid (till och med lite snett bakom bredvid) kaminen... Dessa 10cm är värt oerhört mycket för mig, tro det eller ej :)
 
Strålningsvärmen från dessa kaminer kommer i första hand genom glasrutorna, inte via plåtytorna. Bakåt blir det relativt sett inte varmt alls.

Jag har vedkorgarna direkt till höger om kaminen, förvisso på golvet, och det är ju inte så att det självantänder direkt.....

Placera högtalaren där du vill ha den.
 
Klä in högtalarsidorna med Biltema art. nr. 36-9214 Ljuddämpningsplatta med alu.-ytskikt som tål 120C och reflekterar värme-strålning bra. Säkert bra för akustiken att dämpa där, snyggt med :rolleyes:
 
Är det glas åt sidorna så blir det varmt, men det kan finnas så du kan sätta i en extra glasruta med en luftspalt mellan. Så gjorde vi, och då minskar avståndet till brännbart enligt tillverkaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.