Hej

Har precis lagt ut purusplattan på bjälklaget där jag tänkt att duschen ska vara.
Det ska byggas en vägg till vänster och en till höger, det blir alltså ett rektangulärt utrymme.

Bild: http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/badrumnedre/window.php?102

1 - Jag är osäker exakt på vart brunnen ska sitta, idag är den provlagd 250mm cc från ytterväggs-regeln.
Den kommer hamna i mitten mellan vänster och höger-vägg.
Är det ett bra mått?
Duschen kommer vara 900mm bred och 900mm djup, så det kommer vara ca 650mm fram till draperi/dörr i dusch.
Vad har ni för erfarenheter?
Hade i en lgh en dång brunnen i mitten, vilket resulterade i att klinkerramen släppte från fix:et...

2 - På bjälklaget kommer det skruvlimmas golvspån, sågas ut för purus-plattan.
Sen ska det hela flytspacklas, tanken är att hela rummet ska ha fall mot brunnen (2200 x 2400mm golvyta)
Jag vet ej hur tjockt man flytspacklar på golvspånet, ska ligga armering och elslingor i kakan.
Ska man då använda ex.vis de medföljande 6mm förhöjningsklackarna till purus-plattan eller inte?

Tacksam för kloka svar och erfaranheter

Jocke
 
Redigerat:
1. Brunnens fläns ska ligga minst 200 mm från färdig vägg. Jag brukar lägga den i hörnet, i princip 200 mm från båda väggarna. Att klinkerramen släppte beror på felaktig montering, inte på att den låg så man gick på den.

2. Montera plattan i samma höjd som golvspånet, alltså skippa klackarna. Sätt sedan i en 12 mm förhöjningsring och spackla alltså minst 12 mm. Alternativet är att höja hela plattan 12 mm, men jag föredrar mitt sätt. Har man förhöjningsring så spacklar man över mötet mellan spån och plattta, och minimerar på så sätt risken för sprickor där.
 
Ok, hörn it is, det låter klokt, men ser det inte lurigt ut?
Får kika lite och se om det är lösbart, det vore ju skönt att inte stå på den och duscha.

Ja, om förhöjningsring är ok, vilket det ska vara så låter det enklast.
Lite lustigt när man läser den inplastade manulen på plattan, där skrivs det som att man ska försöka
slippa använda förhöjningsplattan och köra med deras bipackade klackar.
Vet ej varför de skriver så.... ?
 
Jon: Att inte använda distansbitarna, tycker du det är rätt sätt också när man ska ha plastmatta (samt inga värmeslingor)?

Jag har tänkt ha golvspån och sen golvgips (med tanken att mer gips skulle ge bättre ljudisolering för rummet nedanför) och sen flytspackla på det (110x110 cm duschutrymme). Och sist en plastmatta då. Jag hade då tänkt att höja upp monteringsplattan 12+12 mm (golvgipsen + 12 mm som minimum spackeldjup).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.