Ska dra ny el till inbyggnadshögskåp för ugn o micro. Vart placerar jag eluttagen bäst?
 
Bakom ugnen och bakom micron
 
elmont skrev:
Bakom ugnen och bakom micron
Ok, Något särskilt man behöver tänka på, med tanke på ev värme som kan bli på baksidan
 
Nej för så varmt får det inte bli på baksidan
 
elmont skrev:
Nej för så varmt får det inte bli på baksidan
Ok. Tack så mycket för svaren
 
När jag byggde kök rekomenderades jag att sätta uttagen i närliggande skåp för att kunna bryta elen vid ev fel i ugn eller micro. Men de hamnade visst bakom ändå av bekvämlighetsskäl...
 
N
sätt dem ovanför!!!

jag lovar dig att du kan få problem att få in micron o ugnen med stickproppen istucken!
tro mig...jag är fackman.

sen skall man kunna dra ur dem utan att ta ur apparaten ur skåpet!
 
  • Gilla
Bagarn_91
  • Laddar…
Elkillen som var hemma satte uttaget för micron i skåpet över micron o uttaget för ugnen i skåpet under. Tror det blev ganska bra. Har inte satt dit skåpet än
 
Min elektriker föreslog att man skulle sätta båda uttagen bakom micron, eftersom den är mycket grundare och även lättare, det gör att man enkelt kan lyfta bort micron om man behöver komma åt elen. Dessutom är den vanliga ugnen så djup att det kan bli problem att få dit eluttaget. Han föreslog även att sätta ett uttag kopplat till dimmer för spottar bakom micron, av samma anledning.
 
Hos mig sitter uttaget bakom micron. Elektrikern tyckte det var bästa platsen. Inga problem att få in micron i skåpet.

Uttagen för ugn och spishäll sitter bakom ugnen, men infällt i en lite djupare "låda" i väggen.
 
Vår ugn (siemens) hade placering för uttag rekommenderat i specifikationen... Samma sak med micron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.