Hej,

Har nyligen köpt hus och börjat planera lite för larm fram tills inflyttningen.
Tänker köra ett Teletec PC 1616 som har trådlös del och expansionskort.

Skulle behöva hjälpa med placeringen deckare. Hur hade ni gjort? Jag har en bild i huvudet hur det skulle bli bra, men extra input är alltid bra.
Som ni ser är där rätt många glas dörrar till uteplatsen, larma varje eller räcker det med IR?

Tänkte även komplettera med rökdeckare. Så dessa vore bra om jag kunde få lite tips om placering.

Planritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips på bra IR-detektorer är också tacksamt! Behöver inte vara husdjursimmuna.

TACK!
 
Varför inte köra en modern central typ SPC?
 
Visste frågan skulle komma. Har ett nästan helt nytt Teletec redan.
 
Svårt när inte avstånd, väderstreck, ventilation/värmeutblås och möblering mm finns med.
Vilka ytor vill du skydda?
Var har du tänkt placera larmcentralen? för den ska sitta i ett larmat utrymme.

Ett väldigt löst förslag:
En IR-detektor i övre vänstra hörnet av vardagsrummet som även tar hallen.
En IR-detektor i köket som även tar korridoren ser ut att kunna täcka bra men det är inte bra då du verkar ha spisen precis där.
Då är det bättre att antingen sätta en i nedre vänstra hörnet av matsal (antar att det är matsal i anslutning till kök eller en IR-detektor med korridorlins som tar korridoren från andra hållet (tex ovanför dörr).
Utöver det hade jag satt en i garaget med.
 
Tack för tipset....o när jag tänker efter kanske det är bättre som probeb säger, att satsa på ett nytt modernt system.
 
Vid placering av rökdetektorer finns det vissa saker man ska tänka på.
Ventilation: Sätt inte en detektor precis framför eller vid ett tilluftsdon men gärna nära (någon meter ifrån kanske...) frånluft om sådant finns.
Yta/avstånd: En rökdetektor täcker enligt SBF 110:6/7 maximalt 100kvm och får sitta max 10 meter från bortre punkt.
En rökdetektor ska inte placeras närmare vägg eller liknande än 0,5 meter.
Den skall placeras i högsta punkt (om man exempelvis har öppet i nock i del av skyddat utrymme skall den sitta i nock, däremot inte i mindre utrymmen såsom ljuskupoler och annat.)
Vidare ska man tänka på att inte placera den för nära saker som normalt alstrar rök eller vattenånga, såsom spis/diskmaskin/dusch och liknande.

I ditt fall skulle jag - om möjligt beroende på ovanstående - placera en RD i hallen mellan vardagsrum och kök, precis vid öppningen mellan hall och vad jag gissar blir matplatsen. Denna kommer i princip täcka alla öppna delar i huset. Utöver det är det inte fel med en detektor i varje sovrum och kanske en i garaget, förutsatt att där inte alstras en massa rök av svetsaggregat eller gamla bilar eller om där är väldigt fuktigt. Eventuellt skulle man kunna sätta en värmedetektor i garaget man jag vet ärligt talat inte om det finns till hemlarm...
Klädvård bör nog ha en, där har du ju en hel del prylar som är potentiella brandfaror.

Frågan är ju också hur "totalt" skydd du vill ha. Ska man följa SBF ska du ha detektor även i badrum men det kan jag tycka är extremt overkill i en bostad. :-D
Hehehe... nu ser jag att ni har ett vinrum, där kan ju vara en viss brandfara om det kommer ligga starkare varor där... ;-)
 
Vad är en punkt i "10m från bortre punkt"?

I öppet upp till nock ska det inte monteras i nock pga luftfickor
https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Brandskyddsutrustning/Brandvarnare1/

Jag hade dragit kortast kabelväg. Centralen i vinkyl, en ir bredvid frysen som tittar nedåt vänster. En ir till övre sovrum, en ir i garaget och en rök till vänster om rök, rök i garaget.
Alternativt en ir i varje rum som har fönster och något av värde, lite krasst.
Värmedetektorer finns men det går att koppla bort sektionen när man svetsar hellre än att inte upptäcka brand så tidigt som möjligt.

Siemens IR120C, enkel(billig) och bra
Siemens Magic-PDM-I12, nyare och bra. Båda når 12m och finns i fler utföranden
 
Peter har helt rätt, jag uttryckte mig slarvigt om detektor i nock. Jag menade att om det är öppet i nock i vardagsrummet men inte i hallen skall deckaren sitta i vardagsrummet. Däremot skall den inte längst upp i nock utan skall pendlas ner, beroende på taklutningen. Anledningen är att det bildas en luftficka längst upp dit röken inte kommer. Detta visas i länken Peter lagt in. Där anges också en generell nerpendling om 1 meter från nock åt sidan. En generell regel som funkar alldeles utmärkt. "I branschen" använder vi tabellen på bilden nedan.
Huruvida man drar ned den på sidan eller sänker ner den på någon stång eller liknande spelar inte så stor roll, däremot blir det ju8 oftast snyggare att dra ner den åt sidan och sätta den i snedtaket.

"10m från bortre punkt" var väl inte heller helt solklart kanske... :-D Med det menas att det får inte vara mer än 10 meter till en punkt som skall skyddas. Teoretiskt kan man skydda en korridor som är 20 meter lång och 1 cm bred genom att sätta detektorn i mitten. 10 meter åt vardera hållet kommer detektorn att täcka. Breddar du däremot korridoren till 5 meter så får du mäta dina 10 meter ut i hörnena vilket gör att du bara skyddar cirka 8,5 meter åt vardera hållet i korridorens längdriktning (Äntligen får man användning för Pythagoras sats :) )
I Renas hus innebär det att sätter man detektorn i hallen så får det inte vara mer än 10 meter till nedre vänstra hörnet i vardagsrummet respektive korridorhörnet mellan klädvård/badrum.
Solklart? :)
(Självklart kommer en detektor att reagera om det brinner 12 meter ifrån den men det kommer ta längre tid. Någonstans måste gränsen dras och branschreglerna vad gäller automatiska brandlarm säger 10 meter.)

SBF.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Rena skrev:
Tack för tipset....o när jag tänker efter kanske det är bättre som probeb säger, att satsa på ett nytt modernt system.
Jag kör på ett PC1616 + envisaslink, dock kör jag bara trådat. Fungerar helt perfekt och skapar en massa möjligheter om man vill.
 
nimhed skrev:
Jag kör på ett PC1616 + envisaslink, dock kör jag bara trådat. Fungerar helt perfekt och skapar en massa möjligheter om man vill.
Jag är ju ingen programmerare, kan man hitta på saker utan att vara programmerarnörd?

Håller på att kolla priser på Siemens genom en elektrikerkompis. Får se vad det landar på och därefter ta ett beslut.
 
Fördelen med mitt/vårt larm är att det är väldigt populärt. Hamnar man i något problem finns det 1000 forum som kan besvara frågor. Det är känt för att vara väldigt stabilt och säkert.

Nackdelen med det är att det inte känns så modert när man ska ställa in larmzoner m.m första gången.

Nu har du ju redan ett PC1616, så frågan borde ju istället vara "Varför ska jag byta" :)

Jo, jag är ju programmerare och gillar att det finns möjligheter. Sedan att tiden aldrig finns för att förverkliga, är en annan sak.

Om du väljer att ta ett annat larm är det inga problem att sälja ditt gamla för en ok peng.
 
Kul kolla på någon annans planlösning och fundera lite.
En kombitetektor i vardagsrummet överst till vänster som även ska detektera ifall man går in i sovrum via köket. Gör den inte det så komplettera med en ir-detektor med ridålins någon meter in på lilla väggen i hallen där bakom öppna spisen som riktas strax bortom dörren till vinrummet.
Testa så att det funkar med kaminen och rejält med kokande vatten på spisen.

Verkar det ok så långt så skulle jag nog skruva fast centralen i vinrummet, sätta magnet på den dörren och stänga till fönstret där med ett riktigt galler. Magneter på alla dörrar så att man vet de är stängda när man larmar på. Ungefär lika 123abc's förslag alltså. Sedan beror det lite på vad som finns i vinrummet om det också är motiverat med en liten detektor där också -och kanske hemsk siren.
Beroende på vad man har i garage och resten av huset kan man ju fundera på någon ytterligare detektor och siren(er).

Håll lite öpper för husdjur genom att placera siren(er) så att ett ev djur får en flyktväg till tänkt placering av korg/låda. Blir det husdjursköp så behöver man bara överväga byte av någon siren till svagare och montera clips på simensdetektorn.

Brandvarnare i hallen utanför sovrummen (utrymningsvägen), i vardagsrum (brandrisk) och en utanför köket men då kanske en vanlig som inte är kopplad till larmet. Rökdetektorer kopplade till larm är väl aningens mindre känsliga än vanliga brandvarnare så ifall det går bra med en vanlig brandvarnare ska det funka med en larmkopplad. Beroende på vad man har och gör i sitt garage så kan man ju fundra över bv och siren där också.

I grundutf. alltså fem-sex magnetkontakter + en kombidetektor + ett par rejäla sirener + tre brandvarnare.

Som kombidetektor skulle jag välja siemens 120 men en installatör kanske skulle ta ngt annat märke, troligen av gammal vana och för att kunna spara en hundring.
 
Typiskt. Så ju inte att entrén var vid köket med en fin pil... Ja då blir det en magnet där också. Sex-sju magneter totalt. Med möblering -hatthylla i hall och kläder och grejrer- kommer man nog kunna gå in genom entrén och in i kök utan att detektorn i vardagsrummet märker ngt. Så enkelt ska det inte vara...
Tycker att behovet av en ir som kikar bortåt korridoren och vinrummet ökar. Kanske skulle jag ändra mig och använda en 90graders utöver den i vardagsrummet. Ställa ner räckvidden på den i vardagsrummet lite och så en på hallväggen precis därbakom kaminen som kollar entréhallen och ut i matsal.
 
Jag riktade in mitt svar på IR detektorer (PIR) då jag läste frågan så (lite slarvigt) men brandskydd har diskuterats rätt bra i denna tråden så där känner jag inte att jag behöver komplettera.
Det enda att nämna om brand är att du kan detektera efter rök, värme eller båda samt kolmonoxid och det gäller att välja lämplig typ på olika platser.

Efter att ha tittat ytterligare än gång på bilden så tänker jag att har någon ett separat vinrum så bör det nog kompletteras med en IR där med då jag antar att det inte är 40kr vin som förvaras där och det finns ett fönster direkt in i rummet.

Magnetkontakter (MKT) bör som barfotalasse nämner sitta på samtliga dörrar utifrån och in och ev även mellan garage/bostad om du inte sätter en IR i garaget.

Lite allmänt om PIR:
Angående vilka detektorer som väljs beror på många faktiska förhållanden som inte framkommer ur en ritning.
Det finns gott om detektorer som oftast fungerar i det flesta förhållanden men det vet jag inte utan att ha varit på plats och sett gällande förhållanden.
Ibland kan t.ex en quad detektor vara bättre då den kan detektera mindre och snabbare rörelser även olika linser/optik kan vara aktuella.
De senaste 15 åren har IR-detektorer blivit betydligt bättre och även överkomligare i pris framförallt har digital signalbehandling och FSP (First Step Processing) blivit vanligt.
Att tänka på med "digitala" IR detektorer är att dessa behöver en referenspunkt och bör inte titta in i "tomma intet" utan bör ha en vägg eller riktas så den får golv som referenspunkt i slutet av upptagningsområdet, en del detektorer har en inställning av övervakningsområde och kan titta in i "tomma intet".
Fabrikat på detektorer spelar ingen roll på oadresserade centraler utan välj detektorer efter dess egenskaper istället för fabrikat.
Ibland lönar det sig att välja IR-detektorer som klarar av husdjur om ni har småbarn för barnen kanske vill ha en katt eller annat med tiden även fast behovet inte finns idag samt att husdjursimmuna detektorer har blivit så billiga (vilket även betyder att det inte är så dyrt att byta till husdjursimmuna detektorer i framtiden om förutsättningar ändras).

ToRy skrev:
Huruvida man drar ned den på sidan eller sänker ner den på någon stång eller liknande spelar inte så stor roll, däremot blir det ju8 oftast snyggare att dra ner den åt sidan och sätta den i snedtaket.
Här har jag en annan uppfattning och anser att det spelar roll och rekommenderar en stång pga av t.ex temperaturskillnader som kan finnas mot ett tak som påverkar och även skillnader i lufttryck/luftströmningar, vilket framgår först vid en kontroll på plats.
Jag rekommenderar alltid en stång som detektorn sitter i om faktiska kontroller på plats inte utförts, i övrigt håller med om det du skriver och vill inte påstå att det du säger är fel utan endast utesluta okända faktorer.
 
123abc skrev
Att tänka på med "digitala" IR detektorer är att dessa behöver en referenspunkt och bör inte titta in i "tomma intet" utan bör ha en vägg eller riktas så den får golv som referenspunkt i slutet av upptagningsområdet, en del detektorer har en inställning av övervakningsområde och kan titta in i "tomma intet".
Bra upplysning där. Jag har lärt mig att det är lagom om detektorn 'klarar se' lite -men inte jättemycket- längre än det område den ska bevaka. Är rummet inte alltför långsmalt och 7m på diagonalen kanske detektorn ska vara 9m men inte 12m.
Är rummet litet -som tex vinrummet- bör detektorn vara anpassad för detta.
Inte bästa läget att låta en detektor ha max räckvidd inställd i ett mindre rum bara för att den ska kunna titta ut genom en öppning och känna ngt långt bort där, så då får man gå lite medelväg.

Det finns ju lite marginal på allt och finns nog inte en enda person som har sina detektorer uppsatta helt 'perfekt' så visst kan man avvika från idealet, men inte för mycket.

Jo, något jag glömde skriva. Min idé om var detektorerna ska sitta ger koddosa utomhus på trapp och garage. Bekvämt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.