Hej

Gräver ner en ovanmarkpool och har lagt dräneringsslang i makadamet. Håller på att gräva för en brunn att leda vattnet till. Har ingen naturlig avrinning.

Började ta ur för brunnen intill poolen när jag insåg att jag kommer ha en dränkpump. De går på el, och el bör man inte ha strax intill poolen. Även om elurtaget sitter många meter bort så ligger ju pumpen där alldeles intill. Även om jag har har jordfelsbrytare.

Hur borde man placera brunnen? Är jag för nära?
 
  • Dräneringsgrävning för pool med dräneringsslang i makadam och en brunn med vatten intill. Trädgårdsredskap och elkabel synliga i gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Va Då? en dränkbar pump är under vattnet och matas med 230 V 1-fas eller 3-fas 400 V.
Det händer ingenting, rent vatten är en isolator, om det inte finns joner t.ex. salt i vattnet som kan leda ström.
 
Du behöver dels se till att pumpen inte går att nå ifrån badet när det är färdigt. Ett lås av något slag.

Och dels behöver kabeln till vara dold, Reglerna säger minst 5 cm. Det går att dra i stickpropp och gummikabel i ett 50-rör, eller så ordnar du ett uttag i pumpbrunnen fall det låter sig göras på ett säkert sätt (det får inte översvämmas, och får inte vara åtkomligt från badet).
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver dels se till att pumpen inte går att nå ifrån badet när det är färdigt. Ett lås av något slag.

Och dels behöver kabeln till vara dold, Reglerna säger minst 5 cm. Det går att dra i stickpropp och gummikabel i ett 50-rör, eller så ordnar du ett uttag i pumpbrunnen fall det låter sig göras på ett säkert sätt (det får inte översvämmas, och får inte vara åtkomligt från badet).
Tack för svar. Tanken var att sätta på ett brunnslock som sitter under en lucka i en låg trall som jag bygger över brunnen. Så då går den ju inta att nå från poolen.

Har en stickkontakt 7m från brunnen som jag tänkte sätta pumpens sladd i. Sladden kommer ligga under träaltan hela vägen. Men jag kan trä den genom ett 50-rör.

Vet du vilka regler man kan läsa om detta med 5cm och att inte kunna nå från poolen?
 
Men utöver att inte kunna nå när man är i poolen, så sitter ju pumpen i brunnen, som ju har dräneringsrör som ju går under poolen. Vid mycket vatten så är det bara linern som skiljer badvattnet från det blöta ”elektifierade” underlaget. Säger reglerna nåt om det?
 
Regeln om 5 cm tror jag de har "lånat" från badrumsreglerna. Den syftar till att en skruv inte ska kunna penetrera en dold ledning. Det står i SEK HB 444.

Så kan du ge kabeln nödvändigt skydd uppifrån så blir det bra. Är det glipor mellan bräderna i trallen så kan det vara bra med ett en plåt av något slag.

50-slangen borgar för att det inte blir en permanent förläggning av gummikabeln, även om den troligen kommer att ligga där permanent från och med säsong två ;) Brunnen borde nog egentligen placeras 4 meter från bassängen.

Rent vatten leder inte ström. Men det lär vara lätt att få det ledande genom tillsatser och smuts. Så det bör betraktas som ledande. Jag kan inte produktutbudet, men det måste ju finnas poolpumpar som är godkända för att pumpa poolvatten. Reglerna ställer främst krav på installationen, t.ex att isolerade rör används, vilket antyder att de inte se så stora risker med elektrificerat vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.