Hej på er experter!

Jag har nu snart gjort klart mitt jobb med renovering och skall nu sätta in en braskamin.
Jag står i valet mellan en Eurofire 2084 TS eller en Contura 620T.

Min första fråga är , har ni några erfarenheter av ovanstående? Just Eurofire kan jag köpa för ett väldigt bra pris , men jag vet inget om märket.
Vilken skulle ni välja?

Fråga 2 är , jag har rivit en vägg och har öppnat upp mitt vardagsrum.
Vi bor i ett tvåvåningshus och har idag ingen rökkanal , vilket gör att placering utav braskamninen blir lite klurigt.
Jag bifogar en ful ritning av hur det ser ut nu...

vrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är min fråga , där vi önskar ha kaminen så är det ifrån väggen till soffan 2,2 meter.
Kommer det lilla rummet , som jag öppnat ut för nu , att bli potthett när man eldar? Det är trots allt vårat tv rum , så vi vill ju helst inte att det ska bli en bastu där.
Vårat andra alternativ är att ställa kaminen till vänster om soffan , men då ser vi ju inte kaminen när vi sitter i soffan :(

Hur skulle ni ha gjort?
Kan jag ha kaminen där jag vill ha den utan att dö av värmeslag?

Tacksam för alla råd och tips jag kan få!

Mvh
Patrik
 
Hemmakatten
Jag skulle sätta soffan på den vägg där du har tv och kamin inritad så att man kan se ut genom fönstret. Tvn kan sitta på kortväggen till höger eller bredvid fönstret. Kaminen skulle jag sätta vid den långa väggen nertill på ritningen så att den syns även från det stora utrymmet på 22 kvm. Fördelen är också att värmen blåser in i hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.