Vad är mest optimalt att placera brandvarnarna? Inte för nära tilluftsdonen antar jag.
Dom gula är frånluft (3st), röda är tilluft (4st), vita är brandvarnarna (9st) och lampor finns det några. Sovrummen vet jag inte om det har så stor betydelse, bara hålla sig en bit ifrån tilluften men köket/hallen känns svårplacerad. Inte säkert det blir så många som 9 men ifall att ;)
Brandvaranre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
en i köket, en i tvätt, en i garaget gärna sammankopplade
 
Hade tänkt mig sammankopplade, kanske inte alla. Köket tycker jag är svårt placerad. Är det inte risk att det fellarmar om den är för nära häll/ugn?
 
Just i kök kan man ha brandvarnare som bara går på värme, och inte på rök som de flesta gör. Då är det ingen risk att de fel larmar.

Samman kopplade brandvarnare ska det vara.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Placera brandvarnaren som närmast en meter från ventilation.

I ditt fall skulle jag placera en brandvarnare i köket men långt från spis utan närmare vardagsrum och sovrummet.
Brandvarnare är nästan gratis så jag skulle placera brandvarnare i sovrummen, vardagsrummet samt i kontoret.

I pannrum, tvätt och garage skulle jag välja värmedetektorer för att minska risken för onödiga larm från ånga, avgaser och damm. Pannrummet kanske kan ha en rökdetektor vilket man vill sträva efter då dom detekterar brand snabbare (men även som sagt allt som fördunklar luften i mätkammaren).

Badrummet bör väl vara ganska säkert för brand men annars värmedetektor och gärna en kapslad om det finns kapslade brandvarnare.
 
  • Gilla
Segge
  • Laddar…
Haft lite julledigt men ska nu sätta upp dom jag har. Tack för tipsen om värmedetektorer.
Stod att man inte skulle placera brandvarnarna nära ventilation men nu fick jag ett mått också. Har 6st så blir i sovrummen ungefär som inritat, kontor, vardagsrum, hallen och ska prova sätta en i garaget också, ev byts den ut mot värmedetektor om det falsklarmar för lätt. Har fjärrvärme så risken för brand i pannrummet ska väl vara ganska liten, men ändå inte mindre än något annat rum. Kan bli elfel där likaväl som övriga rum, samma gäller väl badrummet där rakapparaten och eltandborsten står i laddstation.
 
Sammankopplade är givetvis bäst men har man hund eller katt, ja rentav husdjur överhuvudtaget så får man nog tänka sig för. Det blir stora problem för djuren som under kanske flera timmar skall vistas i ett hus där det tjuter överallt på grund av fellarm. Har själv den erfarenheten med tre vettskrämda stora hundar som försökt undkomma detta oväsen genom att förstöra en dörr till klädkammare på vån 2 där det var något lugnare. Därför använder vi endast sådan mellan garage och hus(sovrum) nu mera och övriga är singel så falsklarm inte skall skrämma hundarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.