Hur hade ni valt att göra?
Blandaren är från Grohe med en sådan där klassisk U-pip. Placerar jag blandaren i plåtblecket på hon så hamnar den liksom i hörnet, så kranen och pipen kommer alltid stå snett. Alternativt kan jag försöka skjuta fram diskhon så långt fram på bänkskivan som det går och placera blandaren centrerat över stommen istället, mellan kakel och diskho. Då kommer den att stå rakt och ändå ha strålen ner i baljan.

Det blir dock inte mycket till bänkskiva att ta hål i där bak och om kranen skulle springa läck av någon anledning så kommer vattnet då att forsa i hela rummet. Säkerhetsmässigt är placeringen i diskhon helt klart fördelaktigt, men estetiskt är det ju skitfult att ha en sneställd blandare?!

P1130086.jpg
 
Vad är det för bänkskiva? Jag har en laminatbänkskiva som blandaren sitter skruvad i. Den står inte pall för trycket från skruven, så blandaren sitter löst och det tätar inte mellan blandare och bänkskiva. Drar man åt den så sitter den fast i några veckor innan skivan klämts ihop lite till. Skall du ha stenskivor blir det en annan sak, men annars skulle jag undvika att sätta blandaren i skivan.

Erik
 
Vad för slags bänkskiva är det?
Om det är trä eller spånskiva med laminat så är det nog bäst att placera blandaren i plåten.
Det kommer inte att se illa ut, kanske lite ovanligt.....
Förstärk plåten undertill närmast hålet med en tjock plastbit. (10 - 20 mm tjock)
Borra ett Ø 35 mm hål i plastbiten.
Limma gärna fast den.
Blandaren får då ett bättre stöd och det känns bättre när man använder blandaren.
 
Det är en laminatskiva.
Det där med plastbit eller extra plåt under hade jag nog tänkt om jag ska dra den i plåten.

Avemo; har du ingen bricka eller något på undersidan?
 
Det sitter en specialformad bricka över hålet. Rören passerar genom denna bricka. Det är dock både uppifrån och nerifrån som skivan kollapsar. När man tittar och känner efter är det uppenbart att blandaren sitter nere i en grop i skivan. När vatten samlas där och rinner ner till spånskivan så förvärras det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.