ralvejd
Hej jag håller på med att bestämma mig för hur jag vill har ett uthus konstruerat.
Det blir suterräng, så jag tänkte mig lite leca block ca 1000mm högt. Där på regelstomme i trä.
Nu får jag en liten ficka likt bilden här där jag oroar mig för att fuktproblem kan uppstå?
Blir detta ett verkligt problem?

Ringat in område rött och lagt till lite vattendroppar :)

Byggdetaljritning med markerat område rött och vattendroppar, visar Leca block och trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där sätter du ett plåtbleck som leder ut eventuellt vatten
 
ralvejd
Ja att leda bort vattnet med något oorganiskt kan ju vara en lösning.
Man kanske kan skapa ett fall på 20grader med vinkelslipen i mursten.
Kanske onödigt mycke jobb iof.

En bild på min nuvarande tanke.
Ritning som visar idé för vattenavledning från mur med lutande yta och markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller så sätter du regeln längre ut på Leca så vattnet rinner förbi istället
 
Behövs inget fall på grunden. Som redan påpekats, sätt en plåt under gipset som går ner någon centimeter över grunden, dock inte längre än att panelen täcker den. Plåten låter du bockas till med lite lutning så vattnet rinner av. Nedersta spikregeln flyttar du upp en aning.

Så gjorde iaf jag på mitt hus.
 
  • Gilla
petterovski
  • Laddar…
ralvejd
Tackar för era svar, jag kan mao fortsätta med nuvarande ide.(y) Hur det löses behöver jag inte bestämma ännu, det räcker med att veta att det går att lösa.
 
Låt syllpappen/syllisoleringen gå över kanten på stenen. Det räcker. Panelen döljer pappen också så det blir inga utseendeproblem.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Låt syllpappen/syllisoleringen gå över kanten på stenen. Det räcker. Panelen döljer pappen också så det blir inga utseendeproblem.
ClasseClas ClasseClas skrev:
Låt syllpappen/syllisoleringen gå över kanten på stenen. Det räcker. Panelen döljer pappen också så det blir inga utseendeproblem.
Så funderade jag också på att göra men kom fram till att plåten kändes tryggare eftersom vatten som tränger in bakom panelen annars kan komma åt syllen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.