Jag ska bygga ett FTX ventilationssystem och vet att man skickar in bra luft i sovrum vardagsrum etc och suger ut dålig luft ur badrum, tvättstuga och kök.

Därenmot undrar jag 1. om det spelar någon roll eller finns det någon praxis över vart i rummet man placerar ventilerna, alltså om dom ska sitta närmast dörr eller fönster eller placerar man dem så att det blir enklast att dra kanalsystemet.

2. Kan man montera ventiler högt på väggarna och är det något man ska tänka på i så fall. Jag har ett stort rum (5x8m) med valamat tak som både fungerar som vardagsrum, matrumsdel och köksdel. I det rummet behövs både inluft och utluft i samma rum.

3. Hur många inluftsventiler behövs i det stora rummet för att få vettig luft?

Tacksam för svar.
 
Hej! Jag har luftvärme ventilation i mitt hus, spaltar upp svaren..
1. mina ventilkanaler sitter i golvet under varje fönster.
2. Mina utluftkanaler sitter högt upp itaket och även i köksfläkten.
3. Har ungefär lika utformat rum som du beskriver i fråga 2, dock ej lika stort. Har 3st. inluft (1 under varje fönster) och utluft i köksfläkten och i hallen. Och givetvis i badrummen och skrubben
 
Redigerat:
Okej men kör du med ett ftx aggregat som både inluft och utluft passerar igenom eller har du ett frånluftssystem så att det endast är den "dåliga luften" från kök och badrum som passerar genom systemet?
 
Hej! Har ett ftx aggregat som både inluft och utluft passerar igenom! Rexonet hette det. Har bytt ut det mot ett Rego 200ve nu.. Och det sitter en eftervärmare i "bjälklaget i taket" i badrummet som jag justerar värmen i huset, har ej några
el element..
 
Fritidsbyggaren skrev:
Jag ska bygga ett FTX ventilationssystem och vet att man skickar in bra luft i sovrum vardagsrum etc och suger ut dålig luft ur badrum, tvättstuga och kök.

Därenmot undrar jag 1. om det spelar någon roll eller finns det någon praxis över vart i rummet man placerar ventilerna, alltså om dom ska sitta närmast dörr eller fönster eller placerar man dem så att det blir enklast att dra kanalsystemet.

2. Kan man montera ventiler högt på väggarna och är det något man ska tänka på i så fall. Jag har ett stort rum (5x8m) med valamat tak som både fungerar som vardagsrum, matrumsdel och köksdel. I det rummet behövs både inluft och utluft i samma rum.

3. Hur många inluftsventiler behövs i det stora rummet för att få vettig luft?

Tacksam för svar.
1, Om du bara har frånluft i tex badrummet så drar du tilluften genom tex dörrspringan
Då vill du ju ha frånluftsventilen så långt ifrån dörren som möjligt för att få så bra luftväxling som möjligt i rummet.

2, Ja det kan man, men jobba med luften, värmen stiger uppåt, så sätt frånluften så högt du kan. Tilluften kan du ju sätta i 2,40 höjd nånstans.

3, Ska räcka med 1. ( 5m2*8m2 = 40m2 *0,35= ca 14l/s)
14l/s är ju min krav..gör inget om det är mer...
 
Okej gäller det även på inluften i sovrum etc.. dvs sätta inluftsventiler så långt från dörren som möjligt?
 
Redigerat:
De flesta tilluftsdon är riktbara dvs de kan blåsa luften åt det håll du vill vilket gör att placeringen är mindre viktig än val av dontyp. Även om luft rör sig olika vid olika temperaturer så är det lämpligt att du placerar frånluftsdon(en) i köksdelen och tilluften i vardagsrumsdelen och ser till att frånluften är större än tilluften , alltså den tilluft som saknas strömmar från tilluftsdonet i tex sovrum ut mot köket och håller åtminstone matoset ute från sovrummet.
 
Är det viktigt med hur rören dras, alltså jag menar om dom ska ligga i våg eller ska dom luta lite, ex om det blir kondens så att den kan ta vägen någonstans?

Hur är det med ljuddämpare, behövs dom och ska dom placeras på något speciellt ställe. Ex så nära aggregatet som möjligt eller nära till eller frånluftsventilerna?
 
1,Nej det spelar ingen roll om det är lite snett.

2, Det ska inte bli kondens om du isolerar rätt.

3, Ljuddämparna sätter du på tilluften och frånluften efter agregatet.
Ev på avluft och uteluft om du har dom kanalerna nära sovrumsfönster eller liknande.
 
Gällande avluft och uteluft hade jag tänkt dra in på gavelväggen. Är det okej eller finns det någon anledning att inte dra det genom väggen och dra det genom taket istället?

Kändes spontant bara krångligt om man ska dra det genom taket och behöva göra hål på i mitt fall plåten.
 
Tänk bara på susljudet som kan bli vid galler i vägg, placera inte på samma sida som typ uteplats.
 
Utökar med en fråga om isolering och kondensrisk när rören går på vinden. Ska också skaffa FTX och vill lägga rören på vinden och utnyttja vindsisoleringen. Finns det någon tumregel för hur mycket det måste finnas runt ventilationsrören eller är det alltid isolering med lufttät plast runt som gäller??
 
Angående rördragningen.

Ska man bara lägga rören uppepå vinden, alltså först isolera runt rören och sedan bara lägga dom uppepå takstolarna eller ska dom hängas/fästas fast på något speciellt sätt eller funkar det att bara lägga dit dom?

Kan tillägga att jag för tillfället inte har lagt in någon takisolering i halva stugan utan har tänk fylla dit den efter att jag isolerat och dragit ventilationsrören.
 
Har sett på vissa ställen att man har använt lösullen som isolering för ventilations rör.
Kan dock inte på rak arm säga hur mycket dom måste begravas för att det ska funka.
Men det finns säkert nått mått för det med.

Friridsbyggaren- Man drar rören först, sen isolerar man. brukar bli enklast så.
Vill man göra det lite enklare för sig när man isolerar så undviker man att trycka dit rören mot takstolar och annat skit som kan finnas på vinden.
Försök även att inte lägga rören i mitten av vinden då det kan va praktiskt att ha en landgång och gå på där..=)

Nej du bör sätta fast dom i svep eller hålband, så att de hänger fritt. Inte lägga dom i en takstols klyka.
 
Vad är skälet till att man bör hänga dom och inte lägga dom direkt på takstolarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.