Hej

Är i bygget av ett attefallshus som ska fungera som gästhus. Förmodligen oftast för 1-2 gäster men ska klara 4 gäster. Framför allt för sommarbruk men ska även vara bobart på vintern. Vi är nu i skedet att tjocka lagret isolering är klart, byggfolien är uppe, och installationsreglarna på plats. Jag har förstått att det här är ett bra tillfälle för att göra genomförningar för ventilation för att kunna få det tätt runt rören.

Att sätta dit ventilerna på egen hand verkar inte vara omöjligt. Det är svårare att få en uppfattning om helhetstänket. Några frågor:
  • Hur många ventiler behövs och av vilken typ?
  • Vad kan vara lämpliga placeringar?
  • Vid köket vill vi förmodligen ha en köksfläkt som jag gissar kräver en egen frånluftsventil. Kommer denna frånluftsventilen bidra till husets totala ventilation? (eller är den bara igång vid matlagning? kanske beror på vilken typ av fläkt man väljer?)
  • Vi funderar på att ha en luftvärmepump som huvudsaklig värmekälla. Påverkar detta hur vi bör installera ventilation?
Bifogar en skiss över huset. Det är ryggåstak, öppet upp till nock. 4.5 m maximal innehöjd.

Tack på förhand för hjälp!

// Erik, vilsen byggare
 
  • Planritning av attefallshus med bottenplan: sovrum, badrum, allrum, kök med spis; andra plan: sovloft + förvaring; mått: 5,9m x 4,7m.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
En frånluftsfläkt i badrummet med ett luftflöde på 15 l/s bör räcka för att ge tillräcklig ventilation av den ytan och för 4 personer. Tilluftsventil i sovrummet och på sovloftet så att luften kommer in där man är under längst tid. Dörrar som luften kan passera under förstås.

Med det så borde det räcka med en köksfläkt som bara är igång under matlagningen för att se till att matos och vattenånga inte sprids runt.
 
Toppen, då har jag lite bättre koll. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.