Mer tilluft ska in på nedervåningen (övervåningen är fixad). Var skulle ni placera två Fresh-ventiler i vardagsrummet? 1 & 3? Eller 2 & 4? Eller på något annat sätt?
Pax-fläkten i tvättstugan går på kontinuerlig basventilation. Eventuell ska en likadan in på toan, nu är det självdrag.
 
  • Handritad planskiss över nedervåningen med markerade ventilationspunkter (1, 2, 3, 4), köksfläkt och Pax-fläkt i tvättstugan. Fråga om ventilationsplacering i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
3 och 1 tycker jag. Men varför ta IN luft utifrån på toan?? Bättre borra ventilationshål i dörren och sätta en PAX med grundflöde där.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Josth skrev:
3 och 1 tycker jag. Men varför ta IN luft utifrån på toan?? Bättre borra ventilationshål i dörren och sätta en PAX med grundflöde där.
Är inne på detta också, tack.

Finns en ganska stor luftspalt nertill på toadörren. Men nu drar det in luft från båda kanalerna där inne, och så ska det inte vara
 
BirgitS
3 och 2 så att luften kommer in längst bort från frånluftsfläktarna så att luftgenomströmningen blir bra.

Samt då förstås bara frånluft i toaletten, en fläkt som går kontinuerligt.

Normen är 0,35 l/s och kvm.
Räcker 10 l/s i tvättstuga och toalett för att det ska bli så eller behöver du ständig frånluft i köket också?
Kanske inte räcker med bara två tilluftsventiler i vardagsrummet beroende på modell.
 
  • Gilla
kedjehus1973 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
3 och 2 så att luften kommer in längst bort från frånluftsfläktarna så att luftgenomströmningen blir bra.

Samt då förstås bara frånluft i toaletten, en fläkt som går kontinuerligt.

Normen är 0,35 l/s och kvm.
Räcker 10 l/s i tvättstuga och toalett för att det ska bli så eller behöver du ständig frånluft i köket också?
Kanske inte räcker med bara två tilluftsventiler i vardagsrummet beroende på modell.
Tack!
Vad är lättaste sättet att mäta när det är självdrag? Jag ser ju flödet på PAX-fläktarna i appen (basventilation verkar vara 11/s, fuktsensor 30/s t ex). Jag är helt novis på detta 😅
 
Redigerat:
BirgitS
Man mäter luftflöden med luftflödesmätare, som går att hyra, men att mäta självdrag är inte särskilt meningsfullt eftersom draget kan variera väldigt mycket beroende på väder och vind etc.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.