Jag har under en tid funderat på hur man gjuter en grundplatta och valt att läsa in mig på ämnet. Jag hittar en väldig massa information om hur själva gjutningen går till och hur man isolerar, armerar och placerar ut kantelemet. Men det jag inte hittar lika mycket skrivet om är detaljer för hur man mäter in så att avlopp och vatten kommer ut på rätt ställen. Vad gäller vatten kanske det inte är inte är superviktigt exakt vart det kommer ut, men avloppet till en toalett känns som att det inte får fela mer än någon centimeter max. Eller hur exakt måste det vara? Sen så har jag sett att en del försöker lösa fallet i badrum redan vid gjutningen medans andra har byggt en liten "låda" i trä och lagt ovanpå avloppet för att plattan skall bli lägre just där, vad är bäst? Och hur bör resten av rördragningen under plattan se ut, finns det ETT rätt sätt eller flera på hur man löser det?
 
Redigerat:
Vi drog allt vårt vatten under isoleringen på vår platta. Varmt/kallt vatten ska ligga med ett avstånd mellan varandra för att minska risken för uppvärmning av 'kallvattnet', enligt vår rörmockare...
Hur exakt du måste vara när du mäter in avloppsrör och vattenrör beror lite på. Är det en 'komplex vägg', eller vad man ska kalla det som har flera vattenslangar som ska komma upp i den med 'lång' avstånd imellan dem så blir det ju stökigt. Annars är det inte alls ovanligt att man flyttar väggen någon eller några centimeter för att få in slangarna i väggen... Vi lyckades med alla våra rör/slangar utom i köket där de kom lite onödigt långt från väggen. Badrummen har vi flytspacklat med fall så vi struntade i fall på plattan...
Som du förstår så finns det säkert massor av sätt folk arbetar på, jag har aldrig byggt hus förut så jag är ingen expert, berättar bara hur det gjordes hos oss..
 
surfarn skrev:
Men det jag inte hittar lika mycket skrivet om är detaljer för hur man mäter in så att avlopp och vatten kommer ut på rätt ställen. Vad gäller vatten kanske det inte är inte är superviktigt exakt vart det kommer ut, men avloppet till en toalett känns som att det inte får fela mer än någon centimeter max. Eller hur exakt måste det vara?
Köp en avståndsmätare (laser, inte ultraljud). Du har fina referenspunkter i grundens alla hörn. Enda problemet är att mäta vilkelrätt, men det löser man mha profiltråd som spänns upp över punkter som ska sättas ut. Lite omständigt, men det funkar.
 
mycket bra tips tycker jag! Kan inte kosta många hundralappar?
 
Mikael_L
Tips:
* Bra och 100% korrekta ritningar.
* Mät, mät och mät, och kontrollmät sen :). Mät inte bara från ett håll, utan från flera. Kanske upptäcker du till din fasa att hela grunden höll på att bli 10cm för lång, eller sned.
* Ha inte bråttom.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.