Planerar nybyggnation av 200kvm hus. Kommer installera golvvärme i hela huset.

Är fundersam till vad mitt bästa alternativ är nu när jag har alla alternativ att kunna välja.

Jag kommer bygga en maskinhall/verkstad på totalt drygt 130kvm. Tanken är att verkstadsdelen som är på 72kvm ska ha en temp på drygt 15 grader. Maskinhallen är inte lika viktig, men ser gärna att den håller 5-10 grader minst.

Maskinhallen har drygt 4m i takhöjd (saxtakstolar) och verkstaden har 2,70m i takhöjd. Tanken är att köra golvvärme i hela anläggningen...eller finns det bättre alternativ?

Är det klokt att placera BVP i det uppvärmda förrådet som ligger i till carporten, och dra en kulvert till bostadshuset samt maskinhallen/verkstaden?

Eller....är det bäst att ha BVP i bostadshuset och dra en kulvert direkt till maskinhall/verkstad?

Carporten ligger drygt 15-20m fr bostadshuset, och 20m fr verkstad/maskinhall.

Jag vill ha ett pålitligt system som är billigt i drift och effektivt. Jag misstänker att golvvärme är det bästa alternativet?

Är tacksam för alla tips få jag är helt grön på detta området. Osäker om mina avstånd för kulvert kanske är alldeles för lång för att få bra effekt....eller vad tror ni kunniga?

Se bild för referens.
 
  • Skiss av fastighetsplan med ett 200kvm hus, carport, uppvärmt förråd, samt maskinhall och verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bvp i bostadhuset där ni använder mest varmvatten å det är viktigast att värma...
 
Funkar det med en kulvert som är 40m?

vad tror du om uppvärmningen i maskinhallen? Räcker golvvärme tror du och klarar pumpen av både bostadshuset och maskinhallen/verkstaden?
 
B Brodling skrev:
Funkar det med en kulvert som är 40m?

vad tror du om uppvärmningen i maskinhallen? Räcker golvvärme tror du och klarar pumpen av både bostadshuset och maskinhallen/verkstaden?
Om pumpen klarar av ditt värmebehov beror ju helt på storleken på pumpen du köper.

Men som föregående talare så är det väl bäst att placera pumpen där varmvattenbehovet är som störst.

40 meter kulvert till verkstad är inga problem, bara den är rätt dimensionerad.

Golvvärme är också det bästa valet.
Du får då ett "trögt" system med mycket vatten. Något som en bergvärmepump gillar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.