Hej alla!

Min sambo och jag är i planerings-stadiet och har funderingar kring tvättstugan. Ska man placera den på plan 1 eller plan 2?

Mina tankar kring de två alternativen är:
Plan 1: det mest klassiska, plus att man genom groventrén lätt kommer ut att hänga upp tvätten på strecket.

Plan 2: bekvämt att redan vara på plan 2 där alla garderober och sovrum är, man behöver inte springa i trappan med kläderna.

Någon som har synpunkter eller andra finurliga idéer?

Mvh,
Karin
 
Hemmakatten
Personligen skulle jag föredra nedervåningen för dels närheten till trädgård dels för att ju mindre vattenanslutningar man har på övervåningen, desto bättre.

Men det var någon här på forumet i en annan tråd som hade det mycket finurliga tipset att ha ett nedkast från övervåningen rakt ner i tvättkorgen i tvättstugan för smutstvätten. Då slipper man åtminstone springa ner med smutsen. Och barnen kanske tycker det är så kul att slänga smutstvätten att de frivilligt tar bort den från sina rum. ;D
 
Tycker faktiskt att det är givet att ha den nere. Springer hellre upp med ren och vikt tvätt än ner med blöt för att komma ut. Sen är det ganska praktiskt att ha groventré vid tvättstugan. Sen tycker jag en tänkvärd sak är att se till att du inte har tvättmaskin/tummlare stående mpt en vägg till ett rum du vistas mycket i. Även en tyst och stilla maskin känns av vid hög centrifugering.
 
Hej,
Har vänner som precis byggt och de har valt att placera tvättstugan på övervåningen (de hade nåt bra skäl till det som jag tyvärr inte kommer ihåg just nu....) däremot så sa deras husförsäljare att de var tvugna att göra plats även nere så att det går att ha tvättstugan där också, detta pga av hus som byggs idag måste vara handikappsanspassade (är verkligen inte säker på att detta är rätt ord, och menar inte att trampa någon på tårna!) från början. Kolla om detta stämmer innan ni funderar vidare, det kanske automatiskt 'löser ert problem'.

Mina vänner löste det genom att ha förråd på nedervåningen där det är klart att installera tvättmaskin osv om man vill.
Vänlig hälsning/ Nina
 
Hej

Blir det inte mycket oljud från tvättmaskinen!?
Åtminstone vibrerar min maskin en hel del när den centrifugerar. Skulle kunna bli problem med ljud som fortplantar sig ner till undervåningen när man tvättar.

Bara en tanke som slog mig.
 
Tack alla för input. Det blir en tvättstuga på nedre plan, det känns bäst så. Ville mest övertyga mig själv om att det var den smartaste lösningen.

Trevlig helg!

Mvh,
Karin
 
Vi var hos bekanta igår och då pratade vi förstås om våra byggplaner och de rekomenderade oss att ha tvättstugan på plan två. De hade det i sitt förra hus och tänker fixa det så i deras nuvarande med. Hon hade en poäng där när jag protesterade om närheten till torkvindan
_Hur många veckor per år använder du den? Hur ofta viker och lägger du in tvätt?
Nu blev det jobbigt... funderar en vända till ???
 
Nu har ju vi inte på långa vägar ett nytt hus (byggt 1936). Vår tvättmaskin står i badrummet på övre plan (mitt i huset) och när den centrifugerar skakar blombrädan i köket. Det är kanske ett problem man inte får i ett nyare hus men ändå. Min rekommendation på nedervåningen i anslutning till en groventré!
 
just det jag var rädd för, hela huset blir en stor renosansbox.
Känns nog mer rätt för mig att ha den nere som min första plan var.
 
Angående handikappanpassning så heter det så och det innebär att en t ex rullstolsbunden ska kunna utföra nödvändiga aktiviteter på entréplanet så som att gå på wc, laga mat, sova, tvätta mm. Det borde dock kunna lösas genom att man gör en tänkt plats för ev. tvättmaskin i badrummet eller i köket på entréplan.
 
Källaren ;)
 
placera tvättstugan i anslutning till badrummet, gärna med en dörr från tvätt till bad, så hamnar kläderna direkt rätt...förhoppningsvis !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.