Hejsan!

Har lite funderingar på placering av tröskeljärn till mitt garage.Har precis fått lagt alla L-former,cellplast och armeringar men har kört fast med placeringen av tröskeljärnet och hur mycket man skall skära ut i L-formen för den och hur mycket man skall ha i fall från takskjutsporten.

Skulle bli mycket glad och lättad om ni här på forumet kunde dela med er av era erfarenheter på hur jag skall gå till väga och vilka tips ni kan ge och i vilken ordning man skall gå när den väl placeras när cementen kommer...före eller under tiden eller efteråt ?

Hoppas ni har förtsått mitt problem

MVH P
 
Mycket intressant...tusen tack för tipset.Skall utreda det här *L* men nu har det lättat en del på oron.

Ser gärna fram emot fler bilder och tips.

Tack//P
 
Exakt så gjorde jag också. När du sen kapar bultarna så är det viktigt att rostsäkra. Det bästa är egentligen om man kan undvika att göra åverkan på de galvade järnen, men det är svårt att fixera dom då. Man kan testa att surra dom i position med ståltråd mot armeringsjärnen också.

Jag rensade bort lite mer cellplast än på bygganytts bilder. Om du anlitar betongare på gjutdagen så kommer han påpeka om något behöver åtgärdas. Det är vanligt att höjden på järnet är ca 5 mm lägre än betongplattan och gör sen en svag lutning utåt ca 10cm in från plattan.
/CC
 
Tusen tack för intresset och tipsen.

Skall titta på det här.Har tittat lite på garage byggen och då sett att dem tar bort en 7-8cm från kanten där tröskeljärnet skall läggas och sedan fasar av bruket in mot plattan + att dem lägger ett armeringsjärn in under som extra förstärkning...är det att rekommendera?Jag har själv ett järn på 4cm och vilket mått på ursågningen bör jag ha då i så fall.

//Peter
 
Ingen som har ett svar på min sista fundering!
 
Om du har en takskjutsport så behöver du egentligen inget tröskeljärn. Tröskeljärnet används främst vid vipportar och slagportar där dörrbladet sluter tätt mot järnet. Tröskeljärn kan i och för sig vara bra om du får en kant som du skall köra över. Normalt sett lägger man ju plattor eller sten intill kanten och då behövs inget tröskeljärn.
Du skall gjuta fallet med början ca 5cm innanför väggen. Om väggen är 30 cm tjock blir djupet på fallet ca 35cm. Lutningen skall vara ca 15 grader (enligt crawfords och hörmanns rekommendationer)
Om du tex får en fallhöjd på 7cm så jackar du ur 10-11cm i kantelementen. Sedan sätter du en formbräda mot utsidan av kantelementet och gjuter mot den. Brädan sätter du då 7 cm lägre än färdigt golv. Således får du 3-4 cm ren betong längst ut och då behövs inget tröskeljärn.

//En garageportsmontör
 
Tusen tack igen för tipset.

Har nu blivit lite mer insatt i det här så man skall väl våga sig på det här till slut...fick tröskeljärn från ett bygge där dem hade blivit över så jag tänkte att när man ändå har så kan man ju i alla fall skydda kanten så gott det går.
Får se till helgen när det är ljust att man ger sig på urjackningen men tills dess om det finns mer tips så är ni hjärtligt välkommna med en liten rad.

Tack//P
 
Jag köpte galvat 50*50mm vinkeljärn och svetsade fast järn bitar som man delar på mitten och viker ut för att vinkeljärnet skall sitta ordentligt i betongen.

I kantelementen kapade jag ur 60mm på höjden och lade sedan dit järnen och najjade fast dem i befintlig armeringsmatta för att de skulle sitta stumma vid gjutningen, jag monterade även brädor på utsidan som stöd.

Eftersom jag redan visste att jag skulle ha takskjutsportar samt tjockleken på väggen, så mätte jag helt enkelt upp väggens tjocklek och gjorde fallet utifrån de måtten när vi gjöt plattan, på så vis fick jag ett fall från portens utsida(takskjutportarna ligger ju på insida av vägg) och ner till vinkeljärnet som jag hade sänkt ned med 10mm...

Största anledningen till att jag satte dit vinkeljärnen var att undvika skador på kantelementet då de är ganska spröda eftersom du har isolering på insidan...

Lycka till!
 
När min polare gjöt sin garageplatta sa "betongar'n" han hade till hjälp att tröskeljärnet inte skulle förankras i övrig armering... kommentarer till det?
 
Tackar för alla tips som kommer in från er.

Blev ochså nyfiken på samma tanka som HAMPE har och kom in med mer ideer på hur ni har gjort angående tröskeljärnet.
Både placeringsmässigt som förankring.

Tacksam för alla tankar

//P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.