Hej!

På väg att installera tilluftsventiler i vår villa och tacksam för input på placering av dem. Två stycken Fresh 80 ska sättas in på nedervåningen och det är här jag behöver lite kloka tankar. Tre ska in i sovrummen på övervåningen men där är jag på det klara med placeringen..

Det är en en-och-en-halvplansvilla från 1934 med självdragsventilation. Murstock finns men inga eldstäder är anslutna i dagsläget. Köksfläkt i köket som går vid behov. På toaletten på övervåningen finns en Freshfläkt i badrummet som går kontinuerligt. Toalett på nedervåningen har bara passiv ventilation.

Jag tänker mig att sätta en i vardagsrummet i delen där soffgruppen inte står (markerad med röd cirkel). Känns som en bra plats; ingen sittplats i direkt anslutning och så långt från utsuget (köksfläkten) som möjligt!

Sen är jag inne på att sätta en i hallen men hittar ingen bra plats här... Hörnet markerat med röd cirkel är väl den naturliga platsen. Men här tänker jag om ett par år platsbygga en hallmöbel (skissad i blått) vilket gör att platsen inte är optimal. Kanske sätta ventilen bredvid ytterdörren (gul cirkel)? Men kommer det inte tillräckligt med luft ändå när man springer i ytterdörren? Och luften kommer ju knappast lufta nedervåningen utan antingen ta sig direkt upp till övervåningen eller direkt ut i köksfläkten?

Hur göra?


Planritning av nedervåningen i en villa med markerade föreslagna platser för tilluftsventiler i vardagsrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösning nedervåningen

Vardagsrum med soffgrupp och matplats markerad med röd cirkel där tilluftsventil planeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk planering mellan vardagsrummets två rum..

Vardagsrum med bokhylla längs väggen, markerad plats för ventilation och matbord framför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen jämte hallen hade varit bra att sätta en ventil på men här tar en bokhylla upp hela vägen...
Inredning i en hall med markerade föreslagna platser för tilluftsventiler och planerad hallmöbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen...
 
BirgitS
Man brukar inte ha tilluft i hall, det är ju inget rum man direkt vistas i under lång tid utan i stället anta att det får ett tillräckligt luftflöde när luft passerar igenom där till/från andra rum. Du skulle kunna överväga att ha två tilluftsventiler i vardagsrummet, i varsin ände, för att få ett lägre flöde (drag) från vardera stället. Det vore bra om du kunde sätta in en fläkt på toaletten.
 
Det måste väl finnas originalventiler i väggarna? Övertapetserade?
Annars är ett alternativ att man sätter tilluftsventiler bakom radiatorerna och på så sätt värms luften som kommer in och man slipper kallras. Det är att rekommendera en frånluftsfläkt uppe på taket för att få ventilationen att fungera bra året om. På så sätt kan man också ställa in lagom luftflöde.
Angående hallen så brukar man ha frånluft där om man har mekanisk ventilation. Man kan placera tilluft där så att man får ett luftflöde som ventilerar kläder och skor.
 
FG FG skrev:
Det måste väl finnas originalventiler i väggarna? Övertapetserade?
Annars är ett alternativ att man sätter tilluftsventiler bakom radiatorerna och på så sätt värms luften som kommer in och man slipper kallras. Det är att rekommendera en frånluftsfläkt uppe på taket för att få ventilationen att fungera bra året om. På så sätt kan man också ställa in lagom luftflöde.
Angående hallen så brukar man ha frånluft där om man har mekanisk ventilation. Man kan placera tilluft där så att man får ett luftflöde som ventilerar kläder och skor.
Bra tanke med att ventiler kläder/ skor - tar med mig det!

Är med på placering bakom element är bra men får inte till det med rimlig ansträngning.

Det är kopplade tvåglasfönster - tror tilluften kom via dess ursprungligen. Sen har ju tätningslister tillkommit/ blivit bättre föreställer jag mig varmed flödet sjunkit. Panelen är original och jag kan inte se några lappningar någonstans så jag tror inte det funnits några ventiler tidigare. Gäller även grannhuset som är en kopia än vårt...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar inte ha tilluft i hall, det är ju inget rum man direkt vistas i under lång tid utan i stället anta att det får ett tillräckligt luftflöde när luft passerar igenom där till/från andra rum. Du skulle kunna överväga att ha två tilluftsventiler i vardagsrummet, i varsin ände, för att få ett lägre flöde (drag) från vardera stället. Det vore bra om du kunde sätta in en fläkt på toaletten.
Bra synpunkt med två ventiler i vardagsrum för att minska flödet på respektive. Delar din mening att det känns lite överflödigt med ventil i hallen - som du säger visats man inte där så mycket!

Fläkt på toaletten är ett framtida eventuellt steg om inte dessa ventiler plus fläkten på övervåning/i köket ger tillräcklig luftväxling. Taget!
 
FG FG skrev:
Det måste väl finnas originalventiler i väggarna? Övertapetserade?
Annars är ett alternativ att man sätter tilluftsventiler bakom radiatorerna och på så sätt värms luften som kommer in och man slipper kallras. Det är att rekommendera en frånluftsfläkt uppe på taket för att få ventilationen att fungera bra året om. På så sätt kan man också ställa in lagom luftflöde.
Angående hallen så brukar man ha frånluft där om man har mekanisk ventilation. Man kan placera tilluft där så att man får ett luftflöde som ventilerar kläder och skor.
Det där med ventiler bakom radiatorer, jag är inte alls så säker på att det är så bra. Tilluft rekommenderas högt upp på vägg invid radiator.
 
J Johan456 skrev:
Det där med ventiler bakom radiatorer, jag är inte alls så säker på att det är så bra. Tilluft rekommenderas högt upp på vägg invid radiator.
Någon med praktisk erfarenheter från ett hus med liknande förutsättningar? Dvs avseende placering av ventiler högt/lågt på nedre plan... :thinking:
 
Tilluftsventiler bakom radiatorer är en lösning som används på en del nybyggda hus med frånluftsvärmepump. En nackdel kan nog vara om det ökar energiförbrukningen. Nu har ju nya ventiler kallrasskydd så det är nog inga problem ändå.

Jag har självdragsventilation med väggventiler i mitt hus utan mekaniska fläktar och det fungerar väl okej vintertid när det är stor temperaturskillnad mellan inne och ute, men särskilt bra ventilation blir det aldrig.

I sommarstugan har jag satt mekanisk frånluft på taket och väggventiler och det fungerar väldigt bra. Kan verkligen rekommendera en takfläkt som ventilerar hela huset om man inte vill gå hela vägen till ett FTX-system som kan vara knepigt i äldre hus.
 
  • Gilla
Alebob
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Bra tanke med att ventiler kläder/ skor - tar med mig det!

Är med på placering bakom element är bra men får inte till det med rimlig ansträngning.

Det är kopplade tvåglasfönster - tror tilluften kom via dess ursprungligen. Sen har ju tätningslister tillkommit/ blivit bättre föreställer jag mig varmed flödet sjunkit. Panelen är original och jag kan inte se några lappningar någonstans så jag tror inte det funnits några ventiler tidigare. Gäller även grannhuset som är en kopia än vårt...
Hur är det med frånluftskanaler inne i huset då? Finns det en ventilationskanal upp på taket?
 
FG FG skrev:
Hur är det med frånluftskanaler inne i huset då? Finns det en ventilationskanal upp på taket?
På övervåningen finns det ventiler från alla originalrum till murstocken.

Toaletterna är ventilerade via separat kanal med utlopp på taket.

På nedervåningen är det nog bara köket som har anslutning till murstocken... Vardagsrum och hall ligger lite 'off-set' jämfört med murstocken... Har inte sett någon misstänkt övertapetsering när vi målat om nedervåningen... :thinking: Är det normalt att nedervåningen i denna typ av hus bara har frånluft via kök/toalett i originalutförande?

Edit: nu när jag tänker efter så finns det nog en friskluftsventil bakom kyl/frys i köket. Den syns utifrån o tidigare fanns nog ett skafferi i denna hörna. Har dock inte kollat status på denna något närmare.. Känner inte heller något speciellt drag runt kyl/frys... Så den är nog igensatt. Samma sak på övervåningen då huset ursprungligen var ett tvåfamiljshus med en lägenhet per våning...
 
Redigerat:
BirgitS
A aekeberg skrev:
Edit: nu när jag tänker efter så finns det nog en friskluftsventil bakom kyl/frys i köket. Den syns utifrån o tidigare fanns nog ett skafferi i denna hörna. Har dock inte kollat status på denna något närmare..
Den ventilen var ju bara till för att kyla ner skafferiet och tilluft ska man ju inte ha i kök så man ska ju inte ta fram den.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Någon med praktisk erfarenheter från ett hus med liknande förutsättningar? Dvs avseende placering av ventiler högt/lågt på nedre plan... :thinking:
Någon som har erfarenhet av Fresh TL80 högre upp på väggen i ett hus liknande vårt? Problem med kallras etc?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.