Hej!
Jag vill placera ett tilluftsdon i vår farstu då den helt saknar ventilation till skillnad från resten av huset, eftersom att dörren oftast hålls stängd så blir det väldigt instängd luft där inne. Jag sitter och funderar på en lämplig placering för att montera den men vill försäkra mig att jag inte kommer göra ett enormt hål och så sitter det en regel där bakom helt plötsligt. Det är ca 55cm från fönster till hörn.

Om jag tar hålet mellan hörn och fönster och just ovanför fönstret så borde jag missa alla tänkbara reglar, visst stämmer det?

Hörnet av en farstu med vita väggar, ett fönster, taklisten och en ramad bild, potentiell plats för tilluftsdon ovanför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd husvägg med fönster och stuprör, möjlig placering för tilluftsdon över fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns nog inga garantier för något, men om det är ett nyare hus så har ju regelavståndet på stående reglar varit cc 60 cm sedan åtminstone 70-t. Men vid fönster och hörn kan det vara olika beroende på hur jämnt upp vägglängden går med cc 60 cm, samt huruvida fönstren är placerade utifrån var reglarna är eller om de är placerade oberoende av reglarna.

Har man ett nyare hus så brukar det finnas ritningar.

Annars är det chansning och hoppas på tur.

Förresten finns det inte regelsökare också?

Kanske bättre att börja utifrån? Under takfoten är ju rimligtvis inte så utsatt för slagregn så skulle man behöva justera hålets läge så gör det kanske inte så mkt om man måste lappa vindpappen eller fasadbrädorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.