Hej!

Ska gjuta grund inom ett par veckor har efter en sista-minuten-förändring fått en utmaning med placering av tappvattenfördelaren. Har just nu ingen rörmokare att rådfråga så vänder mig till experterna här i hopp om hjälp :).

Som jag förstår det så är rörgenomföringarna i tätskiktet som det är nu inte tillåtna (>100mm mellan genomföringshylsor och >60mm från vägg). Väggen bakom är bärande och svår att placera något i.

Jag har funderat på följande alternativ.

- Bygga ut väggen och sätta ett fördelarskåp. Med 11 anslutningar på bredden så får jag det till att det krävs ett skåp som är ca 750mm brett - vilket blir lite för tight. Samtidigt så ska det finnas plats för bergvärmeinstallationen, cirkulationspump till VVC, vattenmätaren och kanske något annat i framtiden.

- Flytta rörgenomföringarna till schaktet bakom toaletten och sätta fördelarskåpet i taket ovanför toaletten. Taket i badrummet är redan nedsänkt ca 20cm gentemot taket i tvättstugan. Nackdelen som jag ser det är att det kan vara svårt att få plats med en spotlight eller liknande - om det ens är tillåtet så nära skåpet.

Jag ska nämna att tanken är att eventuellt sätta en varmvattenberedare ovanför kulverterna till garage och annat och därav så skulle det vara bra att reservera det utrymmet.

Finns det andra alternativ för att placera rörgenomföringarna för att få till den här ytan och inte skapa allt för mycket huvudvärk för den kommande rörmokaren och bergvärmeinstallatören?

Tack på förhand!
 
  • Teknisk ritning av VVS-installation i badrum med mått och anordningar för kolvärme och tappvattenfördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.