Håller på att byta ut ventilationskanalerna, och skall byta till frånluftsvärmepump.
Frågan gäller frånluftsdonet i badrumet ;

Om jag förstått rätt så i badrumet bör frånluftsdonet placeras över badkaret (blir isåfall längst bort från dörren in till badrummet=troligtvis optimalt map ventilationen).

Tidigare vent. kanal gick ner från taket bredvid väggen mitt i badrummet. Hur noga är det att donet hamnar ovanför badkaret, eller går det lika bra att använda tidigare kanal?
 
Kör du med den gamla placeringen.
I "inledningen av min hus karriär" hade jag ett badrum där den gamla självdragsventilen satt precis vid dörren! Pga takkonstruktionen gick det inte att ändra placeringen men det funkade mycket bra ändå.
När luften rör sig skapas turbulens. Turbulensen gör att luften blandar sig, fackfollket kallar det för induktion.
Bäst funktion för du om donet placeras över bad/duschen men i befintliga hus är kompromisser vanliga och allt kontrollerat luftutbyte är betydligt bättre än okontrollerat!
 
Hade samma funderingar kring när vi byggde vårt hus ifjol och frågade då konstruktören till ventilationssystemet. Svaret jag fick var att det i princip inte hade någon betydelse. Frånluftsflödet var ändå så lågt att det skulle bli imma på rutorna när man duschade oavsett placering. Vilket var det jag egentligen försökte minimera. Så sätt dom där det är enklast men det är klart gärna nära där du duschar eller badar.
 
tack , jag följer era råd! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.