Vi ska sätta in en takfläkt, förmodligen en TKC 300 C (Östberg), i vårt hus och vi funderar nu på den bästa placeringen. Det är ett 1½-plans hus med sovrum på övervåningen. Låter det mycket från en takfläkt, så man bör försöka få den långt från sovrummen? Eller är den så pass tyst att man kan bortse från sådant?

Spelar det någon roll om den hamnar ganska nära en skorsten från en braskamin? Avstånd från takfönster? Annat man ska tänka på?
 
Hur mycket ljud det kommer från fläkten beror mycket på fläkthastigheten.
Men försök att placera fläkten så långt från sovrum som möjligt, fläktar kan ge upphov till olika ljud liknande rena toner som är väldigt irriterande (kan även öka med tiden).
Tänk även på hur du placerar fläkt i förhållande till uteplats, inte så kul att sitta och lyssna på fläkten när man sitter och tar en öl på sommarkvällen :)
 
C
Jag måste ärligt talat säga att jag aldrig har hört en takfläkt låta nåt alls..?
Fast det är klart, det kan förstås bli märkliga resonanser och grejer i bjälklaget till ovanvåningen av vibrationerna så att det låter, men jag har väldigt svårt att tänka mig att man skulle kunna störas av det när man sitter på en uteplats.. Folk har ju såna i sovrummen när dom sover tillochmed...
 
cheetah1, jag undrar om vi pratar om samma sorts takfläkt...?

Det här handlar om frånluftsventilation, och takfläkten jag syftar på är alltså en som sitter på ovansidan av taket. Mig veterligt har ingen en sådan i sovrummet *s'

Ursäkta om jag var otydlig :)
 
C
Jaha.. Disregard..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.