Följer Videonisses tråd här om 10 W eller 20 W downlights i överskåpen (...snarare under överskåpen) med spänning, ty ni kommer att ge mig lösningen på även mitt problem (Ikea, täckskiva, spottar....).

Dock har en intressant fråga dykt upp i huvudet på mig: Var har ni placerat strömbrytaren (dimmern?) till spottarna?
 
Antingen gör man jobbet ordentligt från början och ser till att det finns dosor i väggen där man vill ha dimmern. Om det inte går eller man inte vill ge sig på det extra jobbet finns hörnboxar som monteras i hörnan mellan vägg och underskåp. Det är som en trekantig låda där dimmern monteras.

Kolla tex på www.elbutik.se och Eljo Trend Hörnbox. Vi använder dessa i brorsans kök och det blir bra tror jag (en med dimmer + vägguttag, en med timer + väggutag för kaffebryggaren).

Det finns också bilder hörnboxen nånstans på forumet.
 
Kul att höra att fler har liknande planer! :)

Jag har förberett för att sätta 2 st dimmers (1 per arbetsbänk) vid ingången till arbetsköket. Tycker att det vore omständigt att behöva gå fram till respektive bänk för att tända upp och köket är för litet för att köra trappkoppling med 1 strömställare och 1 dimmer per bänk.

Däremot har jag sett att det finns lite fräcka trafos med en inbyggd dimmerfunktion. Man kan koppla en ledning från trafon till ngn metall vid bänken (en rund metallplatta följer med) och när man berör denna metall dimmas belysningen.
Någon som har detta installerat som kan dela med sig av hur det fungerar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.