Hej!

Vill börja med att säga att jag sökt efter svaret på dessa frågor, men inte funnit dem! Har sett svaret på detta forum innan, men kan inte hitta det igen!

Vi håller på att sänka taket i vårt kök oh sätter in spots. Enligt konstens alla regler med avstånd etc... Det jag vill/behöver ha hjälp med är hur spottarna ska placeras i taket. Vi ska inte ha några under högskåp, för vi ska inte ha några. Utan det handlar bara om direkt i taket. Jag såg i inlägget jag inte kan hitta en rekomendation på hur lång ifrån väggen de skulle sitta över bänkarna för att det skulle bli bra med skuggor etc på bänkarna. Exempelvis de ska sitta 70 ut från väggen om bänken är 60 djup...

Bifogar en bild på hur det ska se ut ungefär..

Martin
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har du tittat på leverantörernas hemsida PHILIPS m.fl.
Det du säger är nog rätt, annars får man sin egen sgugga över arbetsplatsen.
 
Satte mina 55cm ut just med tanke på skuggning. Att ha de "bakom sig" verkar direkt ologiskt med tanke på att man då skymmer dem med sin kropp. Återstår dock att se hur det blev om ett par veckor när jag släpper spänning på huset...
 
Hej!

Tack för svaren!

Vi kommer att sätta upp totalt 8 st spottar med dimmer i taket. Så det blir rätt jämt fördelat ljus. Spottarna ska bara vara över arbetsytorna och det kommer att finnas "vanliga" lampor i "mittgången" på köket.
 
Glebster skrev:
Satte mina 55cm ut just med tanke på skuggning. Att ha de "bakom sig" verkar direkt ologiskt med tanke på att man då skymmer dem med sin kropp. Återstår dock att se hur det blev om ett par veckor när jag släpper spänning på huset...
Hej!

Helt rätt att det verkar konstigt med att sätta dom bakom sig. Det vara bara ett exempel... Jag funderar faktiskt på att sätta dom ca 40 cm ut från väggen, så dom hamnar lite från mitten av skivorna. Bland annat pga hur reglarna sitter i innertaket. Då hamnar dom på rätt avstånd från brännbart material, reglarna...

Martin
 
Vad har du för takhöjd ? Titta på spridningsvinkeln på spoten så får du en känsla av hur prickigt
golvet blir. Ska du köra 20W/12V eller starkare ?

/Mats
 
lukaper skrev:
Hej!

Helt rätt att det verkar konstigt med att sätta dom bakom sig. Det vara bara ett exempel... Jag funderar faktiskt på att sätta dom ca 40 cm ut från väggen, så dom hamnar lite från mitten av skivorna. Bland annat pga hur reglarna sitter i innertaket. Då hamnar dom på rätt avstånd från brännbart material, reglarna...

Martin
Det var just därför det blev 55 i mitt fall, takreglar... :)
 
MatsT skrev:
Vad har du för takhöjd ? Titta på spridningsvinkeln på spoten så får du en känsla av hur prickigt
golvet blir. Ska du köra 20W/12V eller starkare ?

/Mats
Hej!

Det blir 230v/35w. IKEA Blixt heter dom. Dom kommer sitta mot en dimmer, annars blir det nog lite väl ljust ibland... Takhöjden efter sänkning blir 233 cm. Det blir nog inga "prickar" på golven då det endast kommer vara spots ovanför bänkytorna.

Martin
 
Lite sent svar kanske om du redan fixat allt. Satte mina på 45 cm ut från vägg och då har jag överskåp på ena sidan och diskbänk utan överskåp på andra, jag har L-kök.
Det blir bra ljus på arbetsytorna dock så får jag lite skugga från överskåpen närmast mot väggen(har bänk spotlight också, det skulle du inte ha såg jag) i övrigt bra arbetsljus utan att jag själv skuggar bänken som är ganska vanligt då många sätter spottar bakom sig precis som skrivits här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.