Hade från början tänkt sätta spottarna 45x45cm från vägg men i duschhörnan så hamnar spotten direkt över taksilen till duschen. Avståndet mellan spotten och taksilen är ca 45cm. Ska man flytta spotten eller funkar det?
 
Ska inte vara några problem så länge du använder en armatur med lämplig kapslingsklass.
 
Tänkte mer på om de blir väldigt mörkt i duschhörnan :)
 
Detta är ett väldigt vanlig fel som görs i badrum (oavsett om det är en elektriker eller hempulare som gör elen). Det kommer bli mörkt i duschen, är det låg takhöjd så blir det väldigt mörkt. Lösningen brukar vara att sätta två spottar diagonalt istället.

I mamma och pappas badrum som rustades för några år sen så satte elektrikern spotten i duschen i mitten så att takduschen täckte den. Varje gång man duschar där så får man skjuta takduschen åt sidan för att få lite ljus.

//Patrik
 
Tack för din input Patrik! Så sätta en på varsin sida av taksilen? Hur långt ut från kanten på silen blir lagom?
 
Jag tycker att det är snyggast att sätta diagonalt, d.v.s. en spott vid ena innerhörnet och den andra vid andra "ytterhörnet" sett diagonalt.
Sätt 11.25 cm från vägg både på bredd och på djup i duschen, då borde dom komma diagonalt.

//Patrik
 
Tack för ditt svar! 11.25cm känns väldigt nära väggen? Har du satt några spottar på det avståndet tidigare?
 
Ja, det blev ju helt fel! Gjorde en rejäl tankevurpa med dina mått i ditt första inlägg.
Vad är det för mått på duschhörnan?

//Patrik
 
90x90 är den :) sedan har jag en wc bredvid som jag har en spott över på ca 40cm från vägg
 
Okej, då borde 22,5 cm vara ett passande mått från vägg till spott. (45 cm mellan spottarna).

//Patrik
 
Tycker du att spotten över wc också ska ligga på 22.5cm så den livar med spottarna vid duschen?
 
Jag förstår inte riktigt hur det ser ut. Skulle du kunna göra en liten enkel skiss?
 
Har inte möjlighet att lägga upp bil förena imorgon. Försöker förklara. Den väggen som dusch och wc är på. Är 163cm. När man står framför duschen så är wc till höger om duschen. Är vägghängd wc med fixturen i väggen, är en helt slät vägg med bara wc stolen på. WCn är 45 cm djup. Så kanske blir tätt bra att sätta spottarna på en linje 22.5cm ut från väggen.
 
bild-34.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så ser de ut fast de är ingen box för wcfixturen, den sitter i väggen bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.