Nu ska det strax grävas ner kabelrör till avloppspumpen och i det röret ska det gå en svärm kablar som alla ska in till en styrdosa. Jag antar att det är lämpligt med en arbetsbrytare nånstans på vägen, så man kan skruva i pumpen utan att offra fingrarna på kuppen. Behöver denna brytare sitta på något speciellt ställe? Synligt från pumpen? Inom visst avstånd från nånting? Viss höjd? Enklast för mig är att dra kabelröret hela vägen in genom källarväggen och där montera brytaren på väggen, innan svärmen med kabel fortsätter ytterligare ett halvdussin meter till själva styrboxen. Denna matas sen från en närliggande DIN-central.
 
Bäst är det i närheten av det som ska brytas, lätt för alla att förstå vad den bryter. Nästan lika bra före styrboxen då bryter den allt och nästan lika lätt att förstå funktionen.
 
elmont skrev:
Bäst är det i närheten av det som ska brytas, lätt för alla att förstå vad den bryter. Nästan lika bra före styrboxen då bryter den allt och nästan lika lätt att förstå funktionen.
Njaäeh, före styrningen vill jag inte ha den; styrboxen ska matas från en egen säkring i centralen och då blir det kanske lite förvirrande om man slår av brytaren men boxen fortfarande är spänningssatt.

Vanligt är tydligen att man sätter brytaren på en stolpe bredvid brunnen, men det vill jag inte ha nån, det blir ju mitt i gräsmattan.
Ett annat alternativ är att man köper pumptillverkarens egen lilla specialhandske som även dubblar som arbetsbrytare och som ska monteras inne i brunnen. Denna kostar dock närmare tre tusenlappar :x

Antingen drar jag upp kabelslangen utanför min källarvägg och sätter brytaren där och vidare in genom väggen. Eller så låter jag kabelröret fortsätta under mark hela vägen in i källaren och sätter brytaren där. Det sistnämnda alternativet lockar mest, men är det något formellt fel att göra så?
 
Du får leta efter en plats som enkelt går att hitta, som ev är åtkomlig utan nyckel, där det finns en märkning som entydigt talar om (så att även en röris begriper ;)) att detta är THE säkerhetsbrytare för hela pumpgropen, gärna låsbar. Då borde du ha täckt in alla önskemål.
 
I ditt fall skulle jag göra som du beskriver i #1, alternativt invid boxen i utgående ledning beror lite på hur logiskt det blir vid införingen genom väggen kan ju vara både bättre och sämre beroende på hur allt sitter. Finns ingen vettig plats ute i brunnen för en vanlig brytare bra installerad map på miljön?
 
elmont skrev:
Bäst är det i närheten av det som ska brytas, lätt för alla att förstå vad den bryter. Nästan lika bra före styrboxen då bryter den allt och nästan lika lätt att förstå funktionen.
Strip skrev:
... styrboxen ska matas från en egen säkring i centralen ...
Jag var felinformerad ang matningen - pumpen ska ha tre faser & skyddsjord från styrenheten. Styrenheten i sin tur matas med tre faser, samt nolla och skyddsjord.

Från centralen i källaren har jag tänkt mig en klamrad (synlig) EKK till säkerhetsbrytaren och därefter vidare till styrenheten som då sitter jämte brytaren. Sen en N1VX från styrenheten klamrad en meter på väggen och ut i kabelröret i marken. Det bör bli väldigt tydligt vad brytaren gör, men den kommer inte sitta synligt från brunnen (pumpen), är det ett problem? Om jag fattar saken rätt, behöver frånskiljaren inte sitta synlig om den är låsbar?
 
Det är rätt uppfattat, kan den låsas så behöver den inte vara inom synhåll. Och alla säkerhetsbrytare kan låsas mha ett hänglås. Men lika viktigt är att den som ska serva pumpgropen hittar säkerhetsbrytaren. Han får inte frestas att hoppa ned i gropen om han inte enkelt hittar eller kommer åt säkerhetsbrytaren. Det beror förstås lite på vad det är folk, om det finns rörliga delar som kan vara farliga vid underhåll och om utomstående behöver bryta strömmen för elektriskt underhåll. En skylt torde räcka.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.