Hej,

Har grävt ur för min altan, fyllt med grus och paddat med en rejäl padda. Nu är det dags för mig att lägga reglar. För att det inte ska bli för högt har jag valt att använda mig av 120x45 reglar. Trallen ska gå inifrån huset och ut för att slippa skarvar samt att en bärlina ska fästas i huset längs in. Altanen är 11 meter lång och 4, 72 m på det djupaste stället och 4,40 på det grundaste längst till höger. Reglarna ska ligga med cc 60.

Min fråga är dock hur många plattor jag måste använda och hur jag ska placera dem. Min första tanke var att lägga plattor med cc 180 under varje regel (Max spännvidd för 120x45 är 181 cm). Dock blir det en jädra massa plattor (56 plattor med placering som nedan)
Skiss av en altanstruktur med reglar och placerade stödplattor enligt ett mönster för optimerad bärighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen tänkte jag om jag reglar upp mellan. Skulle jag få inte kunna komma undan med mindre stenar. Likt förslaget nedan. Där är 31 plattor (stödjepunkter)

Ritning av altankonstruktion med reglar och föreslagen placering av stödplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket alternativ är bäst? Eller har ni andra tips jag kan använda mig av.

Tack på förhand
 
Jag tror inte kortlingar bär tillräckligt bra för det, då tror jag det är bättre med halva plattor, eller byggmax 16 kr./platta. ett annat tips är att skruva fast vissa plattor i reglarna så det inte börja svikta om vissa plattor sjunker lite. (eller om reglarna krymper lite)
 
  • Gilla
Esse80
  • Laddar…
Esse80 Esse80 skrev:
samt att en bärlina ska fästas i huset längs in.
Är det ett tak över närmast huset, så inte vatten kan rinna ner på bärlinan.
 
J jonaserik skrev:
Är det ett tak över närmast huset, så inte vatten kan rinna ner på bärlinan.
Yes, det är ett tak ca 50 cm ut över det blivande tralldäcket
 
En bärlina för ett däck ska inte sitta fast direkt mot husgrunden/panel , det samlas en massa boss och annat skit mellan och i samband med ev fukt/väta så ruttnar det. Gör några distanser så så den kommer ut ca 20 mm, då kan du spola bort skit med en slang lite försiktigt.
 
Visst, Det är inte ens säkert att jag kommer fästa bärlina i väggen. Det var mest för att förklara mina ritningar. Frågan var angående placering av markplattor.
 
Först så blir det nog svårt att få allt i våg, så inte det blir bomp när man går. Sätter du som på bild 2 med 120X45 så ska det fästas in med något som styvar upp ordentligt, att då bara skruva rakt in i ändträ behövs nog 3 st långa i varje ända.Starkast/styvast blir nog med balkjärn, men kostar dom med, så plattor blir nog billigare.
 
  • Gilla
Esse80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.