Jag bygger om pannrum/tvättstuga i källaren till badrum/tvättstuga på 10 kvm i vårt 50-talshus, lättbetong. I rummet finns två skorstenskanaler, en som varit till pannan och en till frånluft i tvättstugan. Det finns även en tilluftsglugg i ytterväggen.

Nu när det börjar kallna känner jag att självdraget fungerar bra i kanalerna som går upp i skorsten. På sommarhalvåret står det mer still.

Var placerar jag min paxfläkt? Funderade först på att sätta den i en av kanalerna. PAxfläkten kommer göra mest nytta på sommaren, men orkar den putta luften 6-8 meter upp?

Ska jag sätta fläkten med kallrasspjäll i tilluftshålet i ytterväggen? Detta hål funderar jag annars på att sätta igen för att ta tilluft från andra rum via tröskel?

Är PAX-fläkt över huvud taget meningsfull i skorstenkanal i källare?

Tacksam för råd.

/A
 
Saken är diskuterad för ett tag sen - sök! Glöm en vanlig PAX till skorsten i källare - den orkar inte trycka tror jag. Här snackar vi kanalfläkt eller fläkt på taket.
 
synpunkter skrev:
Glöm en vanlig PAX till skorsten i källare - den orkar inte trycka tror jag. Här snackar vi kanalfläkt eller fläkt på taket.
Nja, PAX har även en modell som är extra kraftig, för montage mot långa kanaler med mycket böjar etc.
900 serien är det, förresten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.